Xeraco

15 mei 2022 - Xeraco, Spanje

Zondag 15 mei

Gisteravond naar Richard Groenendijk gekeken omdat we aan het Songfestival niet veel aan vinden.

Wel kijken we naar de uitslag van de vakjury en zien dat Het Verenigd Koninkrijk bovenaan geëindigd is. Op de uitslag van de publieksjury kunnen wij niet wachten want onze ogen vallen dicht.

Vanmorgen zag ik op het nieuws dat Oekraïne gewonnen had en ik denk niet alleen door het liedje maar ook de oorlogssituatie in dat land. S10 werd elfde en daar kan ze best mee tevreden mee zijn, denk ik.

Vanmorgen mooi weer, blauwe lucht en de zon.

De camper weer rijklaar maken voor de volgende etappe.

Afscheid genomen van de Duitse buren en we vertrokken om 9.40 uit Navajas.

Eerst een stuk over de A23 en komen langs Sagunto waar een kasteel boven op de berg staat. Dan de A7 die om Valencia heen gaat. Wij zijn daar al een keer geweest en daarom doen wij dit niet aan.

Komen op de AP-7 en daarna op de N332. De Tom Tom weet weer een kortere route en stuurt ons over een smal weggetje met aan beide kanten overhangend  bamboe! En dat 4km lang met af en toe een tegenligger!

Maar we komen er toch via een omweg en ik denk dat dit langer was!

Om 11.25 ingeschreven op deze grote en mooie camperplaats waar alle voorzieningen zijn.

Geïnstalleerd en koffie gedronken. Luifel moet uit want het is best warm.

We eten niet zo vroeg en daarna ga ik de fietsen er af halen en op verkenningsronde met de fiets.

Ik ga over de CV605 die aan beide kanten anderhalve meter voor de fietsers heeft.

Ik sla af naar Xeraco, smalle weg met een sloot langs de kant. Ik hoor steeds ploep, ploep en denk dat er kikkers in de sloot springen. Maar nee, het zijns schildpadden! Probeer er een te fotograferen maar het zijn schuwe beesten, ze duiken meteen onder water en zie ze niet terug.

Rij door naar Xeraco en dat heeft 6200 inwoners. Al voorde bronstijd leefden hier mensen.

Het landgoed behoorde bij het kasteel van Bairén en de landheer schonk eind 12e eeuw een stuk land aan één van zijn ridders en die zette er een grote boerderij op, genaamd Jareco dat later Xereco werd.

In rij door het stadje en een hoop getoeter en zie uit een zijstraatje een bestelbus met open bak waar jongens in zitten van een jaar of 14 die misschien ook kampioen zijn geworden! Daarachter luid toeterend diverse auto’s, van ouders misschien.

Rij verder naar de kerk die ook op slot is, ik tref het niet! Is van 1701 en heet Parroqua de Nuestra Senorade la Encarnación, een mond vol!

Ook het politiebureau en het gemeentehuis zijn daar rond de kerk. Verders erg stil op straat en weinig leuks te zien.

Ik rij weer terug en rij door naar Xeraco Plage. Oudste dochter had al gegoogeld dat er ook een nudistenstrand  was maar dat heb ik niet gezien. Mooi strand en weinig mensen daarop. Wel veel mensen in restaurants die daar zaten te eten om half vier!

Ik terug, mijn verkenningen verteld en thee gaan drinken.

Diverse Spanjaarden vertrekken naar huis na een weekend met de camper op stap te zijn geweest.

Er komt wat sluierbewolking maar niet erg want we moeten toch de schaduw opzoeken.

5 in de klok dus een wijntje en als Bep aan het eten gaat beginnen schijnt de zon weer volop, de sluierbewolking is verdwenen.

We eten buiten en daarom kijk ik geen Studio Sport. Keek vanmiddag wel naar teletekst en zag dat alle drie die gevaar liepen hadden gewonnen. Daar schoot Willem II natuurlijk niets mee op en is gedegradeerd. Vind dat wel jammer, die club uit Bep haar voormalige woonplaats waar ik toch ook best sympathie voor heb.

Dus nog lekker buiten gezeten tot Boer zoekt Vrouw komt, want we willen wel weten hoe het afgelopen is!

1. Diane Honingh:
    15 mei 2022
    Jaja pa… beetje zeggen dat je het niet gevonden hebt! Ik geloof er niks van. Of al die mensen zaten te lunchen. Dàt kan natuurlijk ook.