Naar een andere plek

26 mei 2023 - Cabrerizos, Spanje

Vrijdag 26 mei

Ik had gisteravond het blog nog maar net weggestuurd toen de eerste spat regen viel.

Even later onweer en behoorlijke buien. De luifel stond nog en uit die buien kwam behoorlijk wind zodat de luifel wat klapperde. Hij stond stevig vast, kon niets mee gebeuren maar het is niet prettig als je in bed ligt. Dus tegen Bep gezegd, als het ophoud met regenen draai ik de luifel naar binnen. Om half twaalf werd het eindelijk droog maar voor de camper stond 10cm water. Wij staan een beetje in een kuil en het water stroomt van de weg zo bij ons voor de camper. Dus de luifel snel ingedraaid en weer naar binnen.

Vannacht droog geweest maar om 7 uur weer een onweersbui met heel veel regen. Dat hield om 8.15 op en een kwartier later scheen de zon maar voor ons en naast ons hele grote plassen. Voor de landerijen misschien wel lekker maar volgens mij hebben ze nu water genoeg en wij ook!

We besluiten om de camper te verzetten naar een droge plaats. Dus de boel oppakken en daar de kleden schoonmaken en drogen. Er staat wind en zon dus dat moet lukken!

Om 10.15 zijn we klaar en gaan aan de koffie.

Ook de luifel uit want die is zeiknat. Als die droog is draai ik hem in en ruim ook het kleed op. We eten vroeg want ik wil nog even naar Salamanca. Bep gaat niet mee want de lucht dreigt af en toe.

Maar ik dus naar Salamanca over het fietspad. Er zit een klein stukje in dat smal is en voor één fiets, dus opletten voor tegenliggers! Maar voor de rest mooi fietspad die je tot de Romeinse brug brengt.

Salamanca heeft 145.000 inwoners en was al in de 6e eeuw v. Chr bewoond door de Kelten en stichtte daar een stad in 400 v. Chr, mogelijk als versterking tegen de Carthagers. In 200v. Chr belegerde Hannibal de stad en na de val van Carthago werden de Romeinen daar de baas en werd Salamanca een belangrijke halte op de Ruta de la Plata, de Zilverroute. Ook werd hier de rivier de Rio Tormes overgestoken. Later werd er in de 1ste eeuw een brug gebouwd door de Romeinen die voor de helft in tact is gebleven. De zilverroute liep van Asturië naar zuid Spanje. Na de Romeinen de Alaven gevolgd door de Visgoten. In 589 werd de stad een bisschopszetel . In 712 werd het veroverd door de Moren en raakte Salamanca in verval. Na de verovering van Toledo, door Alfons VI, werd het front verplaatst en kreeg Salamanca meer kansen om zich te ontwikkelen.

Het heeft ook de oudste Universiteit van Spanje (1218). En Columbus is hier in 1486/87 geweest om bij Koningin Isabella van Castilië zijn reis te bepleiten. Bij de slag bij Salamanca in 1812 tegen Napolitaanse troepen, viel het in het voordeel van Lord Wellington en betekende het einde van de aanwezigheid van Napolitaanse troepen in Spanje.

Ik was dus met mijn fiets bij de Romeinse brug aangekomen en fietste een stukje omhoog tot het voetgangersgebied begon. Stukje lopen en even boorbij de nieuwe Kathedraal (1733) stond een “nietje” en kon mijn fiets vast zetten. Loop naar de Universiteit en zie een hele rij voor de kathedraal staan (€10,- entree) . Nog meer mooie gebouwen en kom op Plaza Major, een prachtig plein omgeven door mooie gebouwen en waar ze vroeger ook stierengevechten hielden. De lucht betrekt, ik loop nog even door een paar straatjes en ga terug naar m’n fiets. Evengoed met dit mindere weer is het best druk in de stad.

Als ik halverwege terug ben gaat het spatteren en bij de camper zet ik meteen de fietsen achterop. Bep gaat douchen en ik na Bep. Dan is het theetijd en wordt het weer droog maar geen temperatuur om buiten te gaan zitten.

Als we aan ons wijntje zitten dan loopt de camping weer helemaal vol. Wel zijn mensen een plek aan het uitzoeken waar het niet drassig is. Zie enkele een paar rondjes rijden voordat ze een plaats uitzoeken.

Om 19.00 uur gaat Bep eten maken. Daarna blijven we binnen want buiten wordt het fris!

1. Diane Honingh:
    26 mei 2023
    We hebben dat ooit ook een met de tent gehad, aan de Ardèche. Toen hadden we echt slecht weer met regen en onweer. En water onder het grondzeil. De volgende dag was iedereen alles aan het drogen… slaapzakken kleden etc.
    Hopelijk was dit het enige slechte weer en hebben jullie vanaf nu weer zon en warmte! X