Alcaniz

21 april 2023 - Alcañiz, Spanje

Vrijdag 21 april

Gisteravond voetballen gekeken. Het werd een spannend potje waar Feyenoord tot één minuut van de reguliere tijd in de halve finale stond. Maar Dybala van AS Roma maakte er 2-1 van en dus verlenging.

Het werd 3-1 en 4-1 dus Feyenoord uitgeschakeld en AS Roma gaat door. Nog één prijs te winnen voor Feyenoord, het kampioenschap, en dat halen ze met de vingers in de neus. AZ gaat wel door, won met strafschoppen van Anderlecht.

Maar ook gisteravond foto’s en filmpjes gekregen van de presentatie van het nieuwe boek wat onze dochter Tineke heeft geschreven. “Het Struik Meisje”. Ook vandaag al bericht gekregen dat het bij de NIMO in Monnickendam in de winkel ligt

Vanmorgen volop zon al is het nog wel fris in de camper.

Als alle rituelen gedaan zijn maken we de camper klaar voor de volgende etappe.

We vertrekken om 9.25 richting Lleida, 15 graden en over de A2. We hebben een parkeerplaats bij het stadion ingetoetst en de Tom Tom brengt ons er feilloos heen. Maar het is heel druk op de parkeerplaats maar helemaal links achterin is nog plaats en ook ruime plaatsen.

We drinken eerst koffie en daarna gaan we de 2km lopen naar de Koninklijke Ruïne en de kathedraal.

Eerst wat over LLeida. Het heeft bijna 140.000 inwoners en is al heel oud.

Het was een nederzetting van een Iberisch volk, genaamd de Ausetanen. De toenmalige Koning, Mandoni, verdedigde de stad tegen de Romeinen, maar de stad viel toch in 205 v. Chr. en kreeg de naam LLerda. In 716 werd de stad veroverd door de Moren en kreeg de naam Lereda. In 1300 werd er een Universiteit opgericht maar in 1717 gesloten en verwoest door Koning Filips V om zo de Catalaanse macht te onderdrukken. Ook andere bouwwerken werden verwoest, behalve de Kathedraal, La Seu Vella.

Tijdens de burgeroorlog werd de stad zwaar gebombardeerd en kwam in handen van Generaal Franco.

We lopen naar de kathedraal en moeten veel trappen oplopen. Bovenop een mooi uitzicht op de omgeving. Ik ga de kathedraal naar binnen en Bep blijft op een bankje buiten zitten wachten, lekker in de zon.

De kathedraal is gebouwd op de resten van een Moskee tussen eind 12 e eeuw en eind 14e eeuw. Binnen is er weinig te zien omdat het in de successieoorlog (1791-1715) werd gebruikt als militair kwartier. In de Spaanse burgeroorlog (1936-1939) werd het gebruikt als concentratiekamp.

Ook een mooie kloostergang uit de 13e-14e eeuw. Je komt binnen in het Kanunnekenhuis ( eind 12e-14e eeuw) waar in de middeleeuwen notarisstukken en boeken waren opgeslagen.

Je kunt ook de toren van 60,60m beklimmen, met 238 treden, maar dat heb ik niet gedaan, ik vond het al mooi zat het uitzicht van beneden de toren.

Ik loop nog naar de ruïne van het kasteel van de koning,la Suda, dat gebouwd is eind 12e- eind 14 e eeuw, op de resten van een fort uit de 9e eeuw.

Werd gebruikt door de koningen van Aragon om als ze de stad kwamen bezoeken hier re resideren. Maar er is weinig van over!

We lopen weer terug en kopen nog brood en gaan eerst eten in de camper.

Om 13.25 vertrekken we weer uit Lleida en het is 25 graden. Stukje de stad door en dan de A2 richting Zaragossa, slaan af bij Fraga waar we de N211 nemen. Heel veel sinaasappel bomen op het eerste stuk. We rijden langs de rivier de Cinca die uitmond in de Ebro

Na een stuwmeer (laag water) rijden we naar Caspe. Een erg droog gebied waar weinig groeit. Ook wat stenige bergen waar je niets mee kunt. In Caspe aangekomen op de CP valt het ons wat tegen. We overleggen en rijden door naar Alcaniz. Daar op de CP aangekomen zoeken we een mooi plaatsje waar we in de schaduw kunnen zitten want het is 29 graden als we aankomen.

De stoelen en tafeltje er uit en aan de thee. We krijgen Nederlandse buren waar we later een praatje mee maken als ze langs lopen. Na de thee een biertje/wijntje en de tijd vliegt om. Het is kwart over zeven als Bep aan het eten begint.

We zijn dus in Alcaniz een stad met ruim 16.000 inwoners en morgen meer over deze stad.

Als het eten op is kunnen we nog even buiten zitten totdat de zon achter de huizen verdwijnt