El Bonillo

29 april 2023 - El Bonillo, Spanje

Zaterdag 29 april

Gisteravond de hele avond buiten gezeten en later hadden we Ierse muziek vanaf het podium.

Duurde tot bij twaalven en wij dus naar bed.

Goed geslapen al was er wel een zoemende vlieg om mijn hoofd (grrrr)

Vanmorgen wat licht bewolkt maar ook de zon en 17 graden.

We gaan vandaag weer een stukje verder, niet te ver want in het zuiden is het nog erg warm.

Het zou na het weekend wat afkoelen en de Spanjaarden zijn allemaal op 1 mei vrij, dus druk overal.

Dus als alle dingen gedaan zijn vertrekken we om 9.40 uit Alcázar. De Engelse buren hadden al afscheid genomen want wilde vandaag wat kilometers maken.

De stad uit, weer langs de windmolens en zo op de CM 42, een vierbaans weg naar Tomelloso.

Hier heel veel druivenstruiken, dus productie van wijn.

We rijden om Tomelloso heen en slaan af naar de CM 400. Een kaarsrechte weg met veel landbouw aan weerskanten. We zien ook dat we steeds wat stijgen maar dat de temperatuur afneemt van 26 naar 22 graden. Het laatste stuk naar Munera is wat heuvelachtig waar je weinig mee kunt beginnen. Wel een paar kleine stukjes landbouwgrond.

Bij Munera nemen we de CM3133 naar El Bonillo waar we om 10.55 aankomen op de camperplaats, naast de Arena die buiten gebruik is. Moeten eerst bellen naar het Office de Turismo en krijgen dan een code om het schuifhek elektrisch open te schuiven.

Wij het terrein op en er is plaats voor 40 campers en er staan er vier dus plaats genoeg!

We staan ook 1060 meter hoog en dat verklaart dat het hier niet zo warm in want het is 22 graden als we aankomen.

We drinken eerst koffie en gaan daarna brood halen bij een kleine supermarkt. Dan lopen we weer terug en zien dat er veel dichterbij ook een bakker is maar dat is voor de volgende keer.

We nemen nog een kop koffie als we terug zijn, gaan in het zonnetje zitten en daarna eten.

Het is bewolkt maar wel 25 graden en zouden na het eten gaan wandelen. Maar de zon breekt door en Bep stelt het uit tot morgenochtend want is bang dat het te warm wordt.

Ik loop het stadje in dat ruim 3200 inwoners heeft. Ik loop naar boven dat uitgestorven lijkt.

Over de historie van El Bonillo kan ik niet zoveel vinden. Wel wat over de kerk, Santa Catalina, die uit de 17e eeuw stamt en dat het orgel gerepareerd is en dateert uit de late 18e eeuw. In 1992 uitgeroepen tot de meest culturele kerk, dus ik dacht daar ga ik naar toe maar helaas ook op slot!

Loop ik verder naar het mooie gemeentehuis dat uit de 16e eeuw stamt en het Office de Turismo herbergt. Maar natuurlijk ook op slot. Het is aan het Plaza Major wat heel veel plaatsen in Spanje hebben en waar het gemeentehuis aan staat.

Dan loop ik door de schone straten weer naar beneden waar een klein ziekenhuisje is met eerste hulp. Ook een Centro de Salud wat ik dacht dat het een mortuarium is maar het is het gezondheidscentrum!

Verderop nog een bibliotheek maar voor de rest weinig te zien. Dus loop ik weer terug naar de camper waar we boven op de heuvel staan en wel een mooi uitzicht hebben.

Lekker buiten zitten, het is zo’n 26 graden en m’n sudoku maken uit de telegraaf van 14 dagen geleden. Was ik nog niet aan toe gekomen.

Als we om 4 uur thee willen gaan drinken betrekt de lucht en er vallen zowaar enkele spatten!

Dus naar binnen en daar de thee verder opdrinken. Het is van korte duur maar als we aan het wijntje zitten dan belt oudste dochter om even bij te praten. Ja en dan is het zo weer etenstijd en Bep gaat aan het eten beginnen en ik ga even typen aan de picknick tafel die we tot beschikking hebben.

Na het eten schijnt de zon weer maar het windje voelt fris aan (verwend!) dus blijven we binnen met de deur en ramen open.

1. Tom:
    30 april 2023
    Het begint wel een thema te worden dat alle mooie gebouwen dicht zijn waar jullie komen! Vanavond de bekerfinale, kom op Ajax!!