Fietsen

28 juni 2024 - Beaulon, Frankrijk

Vrijdag 28 juni

Gisteravond nog tot 10 uur buiten gezeten want het was warm! Geen voetbal vanavond dus kaarten. De eerste helft was het 1-0 voor Bep maar na de rust heb ik het weer gelijk getrokken. Dus we blijven in evenwicht met Skip Bo.

Vannacht geen regen of onweer maar het was best warm in de camper.

Vanmorgen weer mooi weer al is het wat heiig. Meteen de luifel weer uit en dan wat klusjes voordat we koffie gaan drinken. Bij het koffie drinken voorgesteld om een stukje te gaan fietsen. Bep maakte eerst wel bezwaar omdat het wat broeierig is en het misschien zou gaan onweren. Ook is het best warm! Maar we gaan fietsen, eerst naar Beaulon, dan over boerenweggetjes langs de weilanden en bouwlanden. Ook de koeien hebben het warm, zoeken ook de schaduw op. Mooie authentieke huizen en boerderijen, moderne en ook vervallen huizen/boerderijen. We komen bij de Abdij Sept Fons en daar kan je in en er is een film over hoe een dagindeling van de 85 broeders er uit ziet. Dat is niet alleen bidden maar ook werken. Ze maken hier alles wat een lichaam nodig heeft om je van je dagelijkse energie te voorzien. En dat allemaal van natuurproducten. Ook wordt er veel verkocht en vooral de confituren zijn in vele landen te verkrijgen.

De Abdij is van 1132, opgericht als klooster van de Cisterciënzers. Het was een dochterklooster van de Abdij de Fontenay. Dank zij gulle gaven waren het klooster en kerk snel opgebouwd. Maar door oorlogen werd het vaak geplunderd en vernield maar later weer opgebouwd. Tot 1636 was het altijd een kleine kloostergemeenschap gebleven van zo’n 15 monniken. In 1636 werd de 20 jarige Eustache de Beaufort de nieuwe Abt en hij besloot na 7 jaar zich bij de trappisten hervorming aan te sluiten. De naam werd toen Abdij Sept Fons die een verwijzing was naar de 7 waterbronnen die naar de Abdij leidden.

In 1791 moesten de monniken het klooster verlaten vanwege de Franse Revolutie.

In 1845 moesten de monniken de Abdij van Gard verlaten en Abt Stanislaus kocht de ruïne van Sept Fons op en er werd een nieuw kloostergemeenschap gesticht. Nu is het een heel bedrijf waar de broeders tijdens het werk niet mogen praten. Maar in de film zagen wij ook veel jonge broeders.

Toen wij dat allemaal gezien hadden gingen wij onze fietsen weer opzoeken en gingen via een andere route weer terug naar Beaulon. Mooie rit gereden en ook zo rustig op deze binnenwegen.

We eten weer onder de boom want het is 34graden onder de luifel!

Dan wat lezen en schrijven. Om drie uur pak ik nog even de fiets en ga brood halen. Maar ik maak eerst een rondje langs het kanaal tot de volgende sluis en dan naar het dorp. De bakker gaat om half vier open en ik neem een pain de tradition mee.

Als ik terug kom staat de Nederlandse buurman met Bep te praten. Ik ga er ook bij zitten en die blijft tot kwart over vijf praten. Is alleen, gescheiden, en misschien 45 jaar. Is met een camper en gaat naar Spanje.

Bep neemt eerst nog een koude douche want het is benauwd en warm! De hele middag zijn er in het zuiden donkere wolken maar hier komt de zon nog af en toe door. Ik doe de fietsen weer achterop en meteen het zeil er over want de lucht dreigt wel dat er een onweersbui onderweg is.

We zijn dus de thee misgelopen en nemen meteen maar een wijntje/ biertje. Het is al laat als we buiten gaan eten en half negen als alles weer opgeruimd en afgewassen is. De lucht wordt weer blauw en we kunnen lekker buiten zitten. Het is nu nog om kwart voor negen, 28 graden.

1. Tom:
    28 juni 2024
    Vind het erg knap als je alleen bent dat je gewoon lekker eropuit trekt! Kijk… je moet natuurlijk wat, maar doe het maar eens!
  2. Diane Honingh:
    29 juni 2024
    Jullie hebben daar wel een prachtige plek!
  3. Dirk Molenaar:
    29 juni 2024
    Mooie omgeving
    Zijn het Hollanders met die bootjes?

Jouw reactie