Romo

22 april 2019 - Rømø, Denemarken

Maandag 2e Paasdag 22 april

Gisteravond nog wat TV gekeken en wat gelezen en op tijd naar bed want we hadden lucifer stokjes nodig om de ogen open te houden.
Vanmorgen weer een prachtige blauwe hemel toen ik door het dakluik naar buiten keek.
Eerst nog even het zoemertje aan omdat het toch fris is in de camper. Ook de verduistering van de dakluiken open zodat de zon ons kan verwarmen. Dan er uit en de sanitaire handelingen in de camper gedaan. Na het ontbijt gaan we de camper weer klaarmaken voor de volgende rit. Zal deze keer niet zo ver zijn. Om 9.20 vertrekken we uit Niebüll en onze Tom Tom gids leidt ons over smalle wegen naar de grens met Denemarken. Een toeristische route, niet druk en over een dijk waar links en rechts wat schapen met lammeren lopen. Ook nog een koppel brandganzen maar daar bleef het bij. Wel weer veel windmolens aan de kust. Om 9.40 passeren we de grens en zijn in Denemarken. Onze "gids" had er zin in en vervolgde zijn toeristische route over de smalle wegen. Oude boerderijen met riet gedekt maar ook veel asbest daken dus daar is nog werk aan de winkel de komende tijd. We rijden over de strekdam naar het eiland Romo en komen veel campers tegen. Daar op het eiland rijden we naar een enorme camperplaats waar wel 200 campers kunnen staan. We waren daar om 10.20 na 70 km te hebben gereden. Plaats gezocht en ingeschreven en kreeg informatie mee over het eiland Romo. Stoelen naar buiten en eerst koffie drinken. Dan de plannen gesmeed voor deze dag. Dus gingen we vroeg eten en ik had ondertussen de fietsen er af gehaald zodat we om 13.00 uur op de fiets zaten. Er was een mooie route die we zouden volgen. Eerst naar het enorme strand gereden wat wel anderhalve kilometer breed is. Hier mag je op het strand rijden en er stonden wel meer dan honderd campers op het strand. Veel hadden er een surfkar mee om over het strand te racen of zaten gewoon lekker in het zonnetje.
Dan weer verder maar de route ging verder over een grindpad en daar was mijn Beppie niet blij mee, ik overigens ook niet. We rijden verder het grind pad helemaal af en komen weer bij de hoofdweg uit waar ook het knappe fietspad loopt. Komen langs de  St. Clemens kerk waar ze in 1200 mee begonnen zijn om te bouwen. In de 17e en 18e eeuw hebben ze hem verbouwd en uitgebreid tot wat het nu is. St. Clemens was de beschermheer van de zeelieden. Nu is het een Lutherse kerk. Nog een stuk doorgefietst en met deze fietsen heb je altijd voor de wind. Want er staat toch wel een stevig windje aan de kust. Maar dan weer terug en niet over de grindpaden! Naar Havneby, een vrij nieuw plaatsje, en daar nog wat winkels bekeken en daar hebben ze moderne huizen op palen! Ook daar onze eerste Deense kronen gepind. Dan via een andere asfaltweg terug naar de CP. Fietsen er weer opgezet en Bep een kop thee maken. Achter de camper in de luwte in de zon gaan zitten. Ook konden we daar het 5 uur wijntje drinken.
Tegen zessen naar binnen want het wordt frisser en Bep gaat met het eten beginnen. We eten er weer goed van en na de afwas ga ik in de administratie.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tante Co:
    22 april 2019
    Hallo, hier is tante Co. In Holland was het ook prachtig weer . Jullie hebben een goede start, en al veel gezien. Op de foto's te zien is er haast geen verkeer op de wegen. Fijn dat jullie de fietsen mee hebben. Ik had ook leuke dagen. Gisteren heeft Gon mij opgehaald voor de thee, lekker buiten gezeten en er gingen veel bootjes voorbij. En vanmorgen heeft schoonzus Henny mij opgehaald en gingen we richting Anna Pauwlona langs vele prachtige bloeiende bollenvelden. Daar was een groot herenhuis met een grote tuin met allemaal prachtige voorjaarsbloemen in allerlei kleuren en daar mocht je ratis
  2. Tante Co:
    22 april 2019
    vervolg: daar mocht j gratis rondkijken. Vele bollenboeren hadden daar een stukje ingeplant. Tijdens de hele autorit hebben we veel mooie bollenvelden gezien in allerlei kleuren. 2x gepauzeerd en waren om 5 uur weer in M.dam. Was een mooie dag en de 2 dagen waren zo gezellig en vlug voorbij. Julie ook weer veel genoegen en mooie en interessante dingen zien. Hartelijk gegroet : tante Co
  3. Ina van geemen:
    23 april 2019
    Hoi bep en bert mooie fotos en mooi weer ook mooi weekend gehad met de boot nu voorbereidingen voor de reis dat komt steeds dichterbij hele fijne vakantie gr dirk en ina