Dicht bij de Deense grens

21 april 2019 - Niebüll, Duitsland

Zondag 1e Paasdag 21 april

Gisteravond toch TV gekeken via de Ipad. We volgen "Das Boot" en we willen wel weten hoe het afloopt. Daarna twee spellen Skip Bo gedaan en ik was onverslaanbaar deze avond dus 2-0.
Om 22.40 was het nog 20 graden in de camper. Ook vuurwerk en een brandlucht buiten vanwege de Paasvuren denk ik.
Vanmorgen was het  fris in de camper dus eerst het zoemertje aan en dan nog een half uur onder de warme dekens. Het is weer prachtig weer en de zon doet zijn werk. Maar ook nu nog de brandlucht van de Paasvuren. Als we bijna aan het ontbijt toe zijn komt de Paashaas (eigenaar van de camperplaats) langs in Paashaastenue met zijn dochter en legt een paashaasje en drie chocolade paaseieren bij de camper. We hoefden niet te zoeken! Nadat we alle handelingen verricht hadden vertrokken we om 9.20 uit Westerstede, het was al 16 graden. Over de 28 richting Bremen en even voor Hamburg gestopt om koffie te drinken. Na een half uur weer veder en de temperatuur loopt op naar 20 gr. Dit stuk is voornamelijk landbouwgebied met asperges en ook wat koolzaad dat mooi geel kleurt.  Bij Hamburg was het wel wat drukker en dan de tunnel in onder de Elbe door. Komen we op de 23 richting Niebüll waar we ook wel wat koeien zien maar veel meer windmolens. Vooral bij Heide lijkt het wel een windmolenbos. En er staan er veel stil omdat er heel weinig wind is. Even voorbij Husem getankt voor 121,9/ L en dat is goedkoper dan in Denemarken. Ook daar meteen gegeten en als het op is gaan we voor het laatste stukje naar Niebüll. Ook daar is een camperplaats voor 25 campers en we zijn benieuwd! Maar deze was gelukkig niet vol en een prachtige plaats met veel ruimte en gras. (14.30) Ik sluit de stroom aan en Bep maakt ons terras in orde. We besluiten om niet het stadje in te gaan omdat toch alles gesloten is. We gaan genieten van de zon! Korte broek weer aan en Bep ook in bloot goed! We drinken thee met ieder anderhalf paaseitje omdat wij onze paaseieren vergeten zijn. Dan Bep lezen en ik in de administratie. Niebüll is al vanaf 1436 bekend maar is een dorp gebleven. Doordat er een verbindingsdam is aangelegd naar het eiland Syit is het hier wat toeristischer geworden omdat er alleen een trein naar toe gaat. Hier moet men dan op het station opstappen, met of zonder auto naar het eiland. Als de 5 in de klok zit is het tijd voor een wijntje dat met deze temperaturen gied smaakt. Als het 6 uur geweest is gaat Bep weer achter haar driepitter staan om een maaltijd te bereiden. Om 7 uur even Studio Sport kijken en ik weet al dat de koplopers gewonnen hebben dus blijft het spannend!

1. Diane Honingh:
    21 april 2019
    Paaseieren vergeten? Oenen! Hier hebben Bram en Annabel keurig alles gevonden. Was een gezellige middag met prachtig weer. Kus