Rondje fietsen, andere ronde

3 mei 2021 - Kessel, Nederland

Maandag 3 mei

Vannacht inderdaad weer gevroren, het gras zag wit vanmorgen. Dus eerst de kachel aan en toen het behaaglijk was in de camper het bed uit gestapt.

Maar vanmorgen scheen de zon en dat scheelt, dan is het zo warm in de camper.

In het boekje van de camping staan twee fietsrondes, gisteren er één van gereden en vandaag de andere. Het stuit op enige weerstand maar na de koffie vertrekken we voor de volgende ronde! We drinken eerst buiten koffie al moet de vest wel aan.

Na de koffie maakt Bep de lunch klaar voor onderweg en we vertrekken om 11.10 naar Kessel om vandaar uit aan onze ronde te beginnen. Eerst voor de wind langs de Maas en komen in Baarlo.

Baarlo is een plaats met ruim 6500 inwoners en behoort bij de gemeente Peel en Maas. Ook hier was in het stenen tijdperk al bewoning en hebben de Romeinen hier ook sporen achtergelaten. Het lag ook aan de doorgaande heerbaan die van Maastricht naar Nijmegen liep. We rijden Baarlo in en komen langs het kasteel d’Erp. Dit kasteel is rond 1200 gebouwd als burcht. Het huidige kasteel is in de 17e eeuw gebouwd. De familie Erp woonden er van 1787 tot 1962. In 1974 volledig gerestaureerd en nu privé bezit en niet toegankelijk voor het publiek. Even verder staat een watermolen uit ong. 1700. Het was een korenmolen en ook een tijdje oliemolen. In 1977 is het aan de gemeente verkocht. Ook komen we langs de St Petruskerk die in 1955 voltooid was omdat de Duitsers  in 1944 de kerk hadden opgeblazen en herbouw niet meer mogelijk was. Op deze plaats stond al heel lang een kerk waarvan in 1442 al melding van was gemaakt. In de 19e eeuw werd de kerk te klein en werd er een nieuwe kerk gebouwd in 1878, maar werd dus opgeblazen door de Duitsers. Dit was op 18 nov. 1944, toen het front Baarlo naderde.

Er zijn nog meer kastelen hier in de buurt maar lagen niet op onze route. We rijden door het Heldense bos en zien een herdenkingssteen. Het bovenbosmonument die herinnert aan het onderduikerskamp dat verraden werd door de groepsleider van de NSB uit Meijel. Hij lichtte de politie in en de wachtmeester zou het de volgende dag melden. Maar hij lichtte eerst het verzet in en de onderduikers konden nog net op tijd een ander onderduikadres vinden voordat de Duitsers met de NSB man hun ontdekten. De NSBer rook onraad en wilde vluchten maar de Duitsers schoten hem dood!

Na dit intermezzo reden we verder en er kwam een mooi bankje op ons pad waar we de lunch nuttigde. Dan verder door het Gruise Epperbos en komen in Neer dat bij de gemeente Leudal behoort. Het heeft 3400 inwoners en ook hier was al vroege bewoning. Het lag ook aan de Heerbaan Maastricht-Nijmegen in de Romeinse tijd, dus ook hier Romeinse vondsten gedaan.

Ook zijn hier twee watermolens, de Friedesse molen, dat een oliemolen was (vlaszaad, mosterd en koolzaad) en de Hammermolen die als korenmolen fungeerde. We rijden langs de St Martinuskerk waar in de 12e eeuw al een kerk gestaan had. Na diverse restauraties en uitbreidingen werd de kerk in 1909 gesloopt en een nieuwe kerk in 1910 in gebruik genomen. De 15e eeuwse toren bleef behouden maar is bij de bouw van de nieuwe kerk verhoogd. We rijden verder naar een mooi uitkijkpunt over de Maas en zien grote binnenvaartschepen voorbij gaan. We fietsen voor de wind langs de Maas naar Kessel en doen nog even de COOP aan. Als we terug zijn na 35km fietsen draaien we de luifel uit en doen de zijkant en een stukje voorkant er in om uit de wind te zitten. Daar drinken we ook thee en als het tijd is voor een wijntje ruimen we het weer op. Want we krijgen slechter weer, regen en wind en dan is het niet lekker als je luifel staat te klapperen. Dus het wijntje binnen en Bep gaat laat eten maken en ik dit verhaal.

1. Anton van geemen:
    4 mei 2021
    Hoi Bep & Bert Zo weer een prachtig verslag he jij had voor een geschiedenis meester moeten zijn man wat een verslag van al die verschillende kerken en omgeveningen heel mooi hoor .Het weervalt wat tegen bij jullie gisteren was het hier 23 en nu is het 20 en van middag wat rain.Zeg ik vind het ook harstikke leuk dat ik Gon en Ria hier op jouw web weer tegen kwam nog heel veel leuke herrinneringen van jullie.Zo mensen het beste mvg van ons beide Emmy&Anton