Rondtour op de fiets

27 april 2021 - Nederweert, Nederland

Dinsdag 27 april. Koningsdag.

Gisteravond nog even een serie gevolgd op de iPad.

De maan is vol of bijna vol maar gaf heel veel licht zodat we de sterren niet konden zien.

Vanmorgen eerst de kachel weer aan voordat we uit bed stappen want het is 8 graden in de camper.

Na ontbijt nog een praatje gemaakt met onze overbuurvrouw (25). Zij is op de fiets op zondag vertrokken uit Sint Maarten Zee en rijdt vandaag naar Maastricht en dan met de trein terug omdat ze de volgende dag moet gaan werken. Sliep in een tentje en had het niet koud gehad, ik moet er niet aan denken!

Vandaag dus onze Koning 54 jaar geworden en kan dat ook dit jaar niet uitbundig vieren met zijn onderdanen. Ik denk stiekem dat hij dat niet zo erg vindt. Zou vandaag misschien liever lekker met zijn gezin gourmetten! Maar er is toch wat georganiseerd en gaat dat dus niet door.

Wij gaan buiten aan de koffie en daarna gaat Bep de lunch voorbereiden om mee te nemen.

Twan en Lisette zijn ook om 11 uur klaar en we vertrekken voor een ronde van 44 km. Deze ronde hadden ze hier op de camping. We volgen de knooppunten en komen door het dorp Heibloem dat 755 inwoners heeft. De kerk, St Isidorus, is uit 1952 en het kerkdorp behoort aan de gemeente Leudal. Bij een picknicktafel even gezeten en verder over de Venlose weg en komen in Meijel dat 6160 inwoners heeft en behoort aan de gemeente Peel en Maas. Tussen Helden en Meijel zijn eeuwenlang ruzies geweest over de turfgronden van de Peel. De kerk van Meijel, de St Nicolaaskerk, werd op 21 maart 1952 mee begonnen te bouwen. Op deze plek hebben veel voorgangers gestaan en de kerk hiervoor werd in 1901 gebouwd. Maar Meijel lag in de frontlinie en de Duitsers hebben toen in 1944 deze kerk opgeblazen. We hebben een ijsje gegeten in Meijel en zijn toen langs de zuidkant van de Peel gegaan. Er lopen geen fietspaden door, wel wandelpaden. Komen langs de Vossenberg, een verdedigingslinie in 1939 gebouwd om de Duitsers tegen te houden. Veel bunkers, maar deze hindernis was in mei 1940 snel genomen door de Duitsers. We komen langs het bezoekerscentrum waar het erg druk is met geparkeerde auto’s. Veel mensen zijn wandelen in de Grote Peel. We rijden verder richting Nederweert en hebben nog een hindernis, de brug waar we over moeten is afgesloten en moeten we een stukje omrijden.

Om 4 uur zijn we weer terug na 46 km te hebben gefietst. Koffie drinken bij de camper en dan hebben de vrouwen al wat voorbereid om te gaan gourmetten. We zouden vroeg beginnen vanwege de temperatuur buiten, bij Twan en Lisette omdat daar langer de zon schijnt. Dus om half zes zaten we aan de picknick tafel en het was heerlijk, het eten en de temperatuur, uit de wind en in de zon. Half acht klaar, de dames afwassen en ik onze spullen naar de camper gebracht.

Wel wat vlaggen gezien vandaag maar niet echt veel. Wel wat foto’ gezien van onze oudste kleindochter die het in De stad erg naar de zin had zo te zien aan de foto’s die ze stuurde.

Dan een ontspannen houding en ik in de administratie.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Diane Honingh:
    27 april 2021
    Zó gezellig zeg! Ja, die oudste kleindochter van jullie had een gezellige dag met een drankje (of twee) erbij! Wij hadden ook een lekkere dag. Eindelijk een dag waar we buiten konden zitten. Vanmorgen eerst gefietst en toen vanmiddag heerlijk in het zonnetje gezeten. Hopelijk morgen weer zo’n dag.