Nederweert-Eind

26 april 2021 - Nederweert, Nederland

Maandag 27 april

Gisteravond TV gekeken en de ogen werden erg zwaar zodat we niet laat naar bed gingen.

Vanwege de heldere maan waren er niet veel sterren te zien maar het was wel erg helder.

Dat bleek vanmorgen omdat het weer wat gevroren had, het gras zag in de schaduw wit.

Dus eerst de kachel aan voordat we uit bed stapten.

Maar het is weer prachtig weer, alleen wat aan de frisse kant.

Vandaag weer verder, Bep dr zuster en zwager staan met hun camper op onze route dus gaan we daar een paar dagen heen. Dus de boel inpakken en eerst koffie drinken. Bep rekent af en ik los het vuile water en doe de WC. We vertrekken om 10.30 en we gaan binnendoor via Dommelen, Valkenswaard zo naar de A2. Bij Nederweert er af en komen daar om 11.45 aan op de minicamping “de Riet”. De plaats waar wij moeten staan is nog bezet en gaan wij zolang op de camperplaats staan schuin tegenover de minicamping die er ook bij hoort. De plek is om 12.45 vrij en parkeren wij de camper op de laatste en bedoelde plaats. Gaan eerst eten en als ik even de weg oploop zie ik Twan en Lisette aan komen fietsen. Eerst wat bijgepraat en daarna gezamenlijk via een toeristische route naar Nederweert gereden. Bep bij de Aldi wat gehaald en nog even naar de kerk gereden. Die kerk, de St Lambertuskerk, zijn ze met de toren in 1467 Mee beginnen te bouwen terwijl in dezelfde periode ook het schip en koor gereed kwamen. De kerk brandde twee keer af, in 1592 en 1659. De kerk werd in 1840-1841 herbouwd en in 1900 vergroot en de toren opgehoogd. Die werd in 1944 ernstig beschadigd en van 1946-1948 hersteld. Nederweert heette eerst Merefeld (betekend te midden van meren) maar werd later Weert genoemd. In de loop van de 14e eeuw werd het van Weert gescheiden. Het heeft nu 17.086 inwoners. Het werd bevrijd op 21 september 1944 maar tot 14november 1944 lag de frontlinie langs de Zuid-Willemsvaart en het kanaal Wessem-Nederweert. Ook bezoeken we nog een oorlogskerkhof waar 363 soldaten liggen uit de gemenebestlanden, Canada, Verenigd Koninkrijk, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid Afrika en India. Allemaal gesneuveld voor onze vrijheid. Geen Amerikanen want die liggen allemaal op de begraafplaats in Margraten. Dan fietsen we via een andere route terug en zien veel  Aspergevelden waar ze druk in de weer zijn om die te steken. Ook worden ze hier bij de boeren verkocht. Om half 5 zijn we weer terug en drinken eerst thee bij onze eigen camper. Daarna gaan we naar Twan en Lisette en glaasje wijn drinken omdat daar de zon langer blijft. Erg gezellig en Lisette heeft ook haar “frituurke” mee en bakt daar de nodige snacks. De zon gaat achter de bomen en het wordt kouder maar ook tijd om terug te gaan naar onze eigen camper. Maar het is dan al 19.45 en hoeven we niet meer te eten! Dan ga ik nog even in de administratie.

1. Corrie en Fren:
    27 april 2021
    Mooie omgeving, ik ben daar in augustus 2019 nog geweest om daar 's avonds een concert van de tribute to the Catsband bij te wonen in Gemeenschapshuis De Reigershorst, maar dat terzijde weer een mooie bijdrage van jullie belevenissen!
  2. Dirk Molenaar:
    Prettige vakantie
    Blijven jullie in Nederland?
  3. Bert en Bep Honingh:
    28 april 2021
    Ja, we blijven in Nederland. Moeten 14 en 17 mei tweede prik halen
  4. Diane Honingh:
    27 april 2021
    Die tante Lisette is toch ook maar van alle gemakken voorzien!