Saint Flour

17 april 2023 - Saint-Flour, Frankrijk

Maandag 17 April

Gisteravond Studio Sport bekeken en Feyenoord stevent af op het kampioenschap van Nederland.

Ook nog naar Boeren in Europa gekeken waar enkele boeren uit het programma van, boer zoekt vrouw, boeren in Europa bezoeken met een oude grote camper bestuurd door Betty die ook eens met het programma heeft meegedaan. Leuk programma!

Vanmorgen toch even de kachel aan want het was nog best fris in de camper.

Na het eten opruimen en na het gebruik van de saniplaats voor de camper vertrekken we om 9.10 naar de volgende etappeplaats .

Naar de N7 en zo op Moulins aan. Daar omheen en komen op de D2009 naar St Pourçain waar al hele stukken 4 baans zijn. Dan een beetje saai stuk naar Gannat waar we 42 jaar geleden waren, met de tent en 3 kinderen,  en de hele week regen gehad hebben!

Net voorbij Gannat koffie gedronken en de temperatuur komt niet boven de 10 graden!

Verder door de buitenwijken van Clermont Ferrand, komen op de A71 en even daarna op de tolvrije A75. De On blinkt er af en toe door maar hoger dan 14 graden momt het niet. We zitten best hoog want moeten over een berg van 1109m!

We slaan af naar St Flour waar een camperplaats is van de CCP waar wij ook lid van zijn. Kaartje voor de lezer en de slagboom gaat omhoog. Wel genoeg geld op zetten ander gaat de slagboom niet omhoog als je er af wilt!

We Etten de camper neer om 12.45 en gaan meteen eten. Wel het zoemertje aan want de temperatuur is nou niet om naar huis te schrijven. Na het eten even een verkenningsronde en om half 3 gaan we het stadje verkennen.

Sint Flour heeft bijna 6500 inwoners en er was al bewoning in de prehistorische tijd. Dit naar aanleiding van dolmen, menhirs en vondsten van gereedschappen. Ook waren de Romeinen hier omdat er ruïnes van voormalige villa’s van hun gevonden zijn.

Maar in de 4e eeuw werd hier een kapel gebouwd waar later een kerk kwam er in 996 eenstadje omheen ontstond.

In de 11e eeuw stichtte Odilo van Cluny hier een Benedictijner Abdij. Op de fundamenten van die kerk werd later een fort gebouwd. In de middeleeuwen werd de stad versterkt met een muur en poorten. In 1317 kreeg de stad een bisschopszetel.

We lopen de stad in en lopen de winkelstraat in die bijna geheel verlaten is. De meeste winkels zijn dicht (maandag) en er is ook weinig volk op straat. We lopen naar de kathedraal die uit 1466 en is ook gebouwd met lavastenen die somber aandoet. Binnen best groot en er hangt ook een Christusbeeld dat van notenhout is gemaakt en uit de 12 e eeuw stamt.

Weer naar buiten naar de VVV dat in het gemeentehuis zit. Wat informatie gehaald en naar een uitkijkpunt gegaan. Mooi uitzicht op de benedenstad en op de omgeving. Jammer dat het niet helder is. Het begint wat te miezeren en we lopen terug. Nog langs een gewezen kerk uit de 14e eeuw en langs Église Saint Vincent uit 1424 die ook gesloten is. Ook dat lavasteen, waar de meeste gebouwen zijn gemaakt doet wat somber aan, ook het weer werkt niet mee!

We lopen zo terug naar de camper waar ik eerst even de vogelstront van de voorkant van de camper haal die we onderweg zijn opgelopen!

Dan aan de thee, zoemertje aan, en later nog een wijntje.

Als Bep het eten gaat maken ga ik in de administratie.

We wilden hier nog een keer heen omdat we heel lang geleden hier op een camping beneden hebben gestaan met de kinderen en vouwwagen. Maar nu hebben we de oude stad gezien die op 910m hoogte ligt.

1. Tom:
    18 april 2023
    Regen, sombere gebouwen én vogelstront op de ruit… het valt dan niet mee
  2. Diane Honingh:
    18 april 2023
    Och mam, was het weer zover: winkelstraten door als alle winkels dicht zijn!
    En Gannat: behalve de regen staan de dansgroepen uit Senegal me nog bij. Was toen een of ander festival denk ik. Ik snap nog steeds niet dat we toen niet weggingen daar, want wat was het een rot weer. Of hadden we toen de tent nog?