St Hubert

5 mei 2021 - Saint-Hubert, België

Woensdag 5 mei.    Bevrijdingsdag

Gisteravond nog de tweede helft van Manchester City- PSG gekeken. Het stond al 1-0 met de rust en toen ik keek waren ze de hagel van het veld aan het schuiven! Het werd 2-0 en Man. City naar de finale.

De wind was gelukkig getemperd maar wel af en toe een bui.

Vanmorgen ook regenbuien en ook nu weer moest de kachel aan. Eerst douchen voordat we gingen eten.

Betalen kan tussen 9 en half tien op de dag van vertrek en als ik dat gedaan heb gaan we eerst de boel weer rijklaar maken, Bep binnen en ik buiten. Maak nog een praatje met de buurman die uit Jisp komt. Als we klaar zijn gaan we eerst koffie drinken en daarna vertrekken we om 10.40 uit Kessel. Stukje N273 en dan links af de N277 op richting Ysselsteyn. Onderweg veel varkensstallen en ook een paar die gesloopt zijn. Maar we zien wel enkele vlaggen, maar valt tegen hoeveel. Akkerbouw en ook veeteelt. Ook nog een enorme bui met hagelstenen en de temperatuur is slechts 5 graden! We slaan af naar Wanroy en komen om 1140 aan op de camping van St Hubert. Hele aardige mevrouw die me van alles meedeelde over hoe hier de regels zijn en wat er te doen is. Kreeg een tasje mee met informatie en spullen om af te wassen.

De vrouw fietste ons voor en bracht ons naar de plaats. Mooie grote plaats en daar alles aanwezig, stroom, water en afvoer. Bep wil de luifel er aan om voor de camper droge voeten te houden. Ook de zijkant er in zodat we luw kunnen zitten. Dan is het één uur en gaan we eten.

Na het eten weer een enorme hoosbui met hagel, het zal niet warm zijn buiten!

St Hubert is eendorp van 1420 inwoners en is vernoemd naar Hubertus van Luik. Hoort bij de gemeente Mill en St Hubert. Op 1 januari 2022 worden de kleine gemeenten bij elkaar gevoegd zodat ze dan onder de gemeente “Land van Cuijk” vallen. St Hubert maakte deel uit van de parochie Mill en in 1459 was er sprake van een kapel. In 1648 werd de kerk genaast, maar omdat er geen protestanten waren werd de kerk gebruikt als opslagplaats voor turf en klein gereedschap. In 1796 kregen de katholieken de kerk weer terug en werd St Hubert een zelfstandige parochie.

De kerk, Kerk van de Heiligen Hubertus en Barbara is ten dele nog een 15e eeuwse kerk. De fundering en een zijkant bestaat uit ijzeroersteen, dat hier in de buurt gevonden wordt. In 1934 werd het kerkje uitgebreid. Ook is hier, 1km buiten het dorp, een korenmolen uit 1878. In 1944 ernstig beschadigd door oorlogsgeweld en in 1966/67 geheel gerestaureerd.

We wachten tot wedenken dat het niet meer regenen gaat en om half drie gaan we op de fiets naar Mill om wat boodschappen te doen. Dat is een klein stukje fietsen en bij de kerk is een aardig winkelcentrum. Bep gaat naar Appie Heyn en ik loop naar de kerk. De St Willibrordeskerk waar de bouw in 1876 mee begonnen is en in 1881 ingezegend. In 1939 werden er nog twee zijvleugels aangebouwd. Ondanks de armoede van de bevolking verrees hier een enorme kerk.

De geschiedenis gaat tot ver in de middeleeuwen terug, al voor 1326 bezat Mill een kapel. Er kwam een kerk maar die werd in 1648 gesloten en aan de Nederduitse Gereformeerde kerk gegeven. Maar ook hier weinig protestanten en die gebruikte de kerk maar voor een klein deel. Die kleine gemeente kon de kerk niet onderhouden en de kerk raakte in verval. In 1800 werd “de bouwval” teruggeven aan de katholieken. Op het oude kerkhof werd in 1820 een nieuwe kerk gebouwd, maar die hield het maar 50 jaar vol. Ook deze kerk was in 1874 een bouwval. Rond 1876 werd begonnen met een nieuwe St Willibrordeskerk, op een andere plaats, nl in het centrum van Mill.

Als Bep de boodschappen in de zijtassen heeft geladen gaan we weer terug naar de camping. Ik rijdt nog even St Hubert in, naar de kerk en pastorie. Niet spectaculair dit kleine dorp. Dan terug voor de thee en later een wijntje. De wind neemt af, terwijl we aan het eten zijn maar het blijft fris!