Tallinn

8 juni 2019 - Vanamõisa, Estland

Zaterdag 8 juni

Tallinn heeft ong 450.000 inwoners en dat is een derde van de totale bevolking.
Er was al bewoning 2500 v. Chr. Sinds de 9e eeuw een klein handelscentrum waardoor er in de 11e eeuw een houten fort gebouwd werd. Later toen de Denen het veroverd hadden werd er een sterker fort gebouwd en een kerk. De Esten noemden het Taani Linn, wat Deense stad betekende. In de 14 e eeuw verkochten de Denen het aan de Duitsers die toen de baas werden en het Reval noemden en uitgroeide tot 4000 inwoners. De glorieperiode was in de 15e en 16 e eeuw. Toen de Hanzeliga verdween, verdween ook de welvaart en werd de stad geteisterd door oorlogen, honger en plagen. Toen Peter de Grote de stad in 1710 veroverde, omdat hij een ijsvrije haven nodig had, kwam er weer welvaart en in 1800 had de stad 100.000 inwoners. In de tweede wereldoorlog werd de stad gedeeltelijk verwoest door hevige Russische bombardementen. Tijdens de Sovjetoverheersing werden veel Esten naar deportatie kampen gebracht en er zijn er weinig van terug gekomen. Er staat een monument dat 90.000 mensen herdenkt die in de Russische overheersing afgevoerd zijn en nooit meer zijn teruggekomen. Sinds Estland in 1991 op eigen benen staat is Tallinn geweldig opgeknapt en heeft in 1997 de beschermde status van de UNESCO gekregen.
Wij stapten om 9 uur de bus in, en ook de gids die Nederlands sprak en in Leiden gestudeerd had. We kregen eerst een rondrit en stopten bij het monument voor de mensen die in de communistische tijd zijn weggevoerd. Het was indrukwekkend. Ook naar het Kadriorpaleis dat uit het begin van de 18e eeuw stamt en in opdracht van Peter de Grote werd gebouwd. Dan naar het openluchttheater waar jaarlijks 35.000 koorleden een muziekstuk instuderen en ten gehore brengen naar aanleiding van de bevrijding van Estland. Ook rijden we naar het Olympisch dorp waar in 1980 de Olympische zeilwedstrijden gehouden werden. Het was in Rusland maar die hadden geen goede plek om die te houden dus hebben ze in Tallinn een Olympisch dorp gebouwd in de vazalstaat Estland. Daarna naar het Kunstmuseum wat nou niet mijn favoriete idee was om naar toe te gaan maar daar door heen gelopen en na nog een sight seeing kwamen we bij een enorm hotel met allemaal terrasjes en hebben daar koffie gedronken. Dan weer de bus in en naar de bovenstad waar de versterking was. Uitgestapt bij Pikk Herman (lange Herman) de grootste toren die van 1371 is. Er is nog een stuk muur over van de hele muur die om de oude stad gestaan heeft.  Vandaar naar de Orthodoxe Alexander kathedraal waar een dienst was en geen foto's gemaakt mocht worden. De gids liep mee en vertelde het een en ander over de stad en gebouwen. Deze kerk is van de 19e eeuw. Dan naar de St Nicolaaskerk waar ze een heel verhaal over had en die nu als concertzaal gebruikt wordt vanwege de goede akoestiek. Hier stond al een kerk in de 13e eeuw. Dan verder en genieten van een prachtig uitzicht over de stad. Via trappen naar beneden en komen bij de muur en torens uit de 14e eeuw. We lopen langs de St Olaf Kerk die dateer uit 1267 en was van 1470 tot 1625 het hoogste gebouw ter wereld. Toen reikte de spits tot 159m! Maar bij een grote brand in 1820 stortte hij in en hebben ze een kleinere spits teruggebouwd tot 124m. Zo komen we bij het Raadhuisplein waar sinds de 12e eeuw al markten worden gehouden. Natuurlijk staat daar ook het oude Raadhuis dat van 1404 is. De gids gaat nog een stukje door maar wij haken af want het is al 14.15 en we hebben honger. Dus met z'n zessen wat gegeten en gedronken. Daarna nog wat rondgelopen en gekeken en op een terras beland. Daar nog wat gedronken want het was warm in Tallinn. We hadden afgesproken dat we om half vijf weer bij de afgesproken plaats de bus in zouden gaan. Dat gebeurde en dan weer terug naar de camping. Om 17.15 daar en eerst een kop koffie en dan met de stoelen en wijn naar de overburen waar we nog even gezellig met z'n zessen gezeten hebben. Dan is het tijd om te eten en het is al laat als Bep gaat afwassen en ik de vuilnis weg ga gooien. We zitten nog even buiten als het om. 9uur gaat regenen en onweren. Dus naar binnen en toch wat open want het is nog steeds warm!
Vandaag weer een prachtige dag, veel gezien en gehoord en ook prachtig weer met temperaturen boven de 30 graden! Ook waren er veel Noord Ieren in de stad want Estland moest tegen Noord Ierland spelen en die zitten in dezelfde groep als Nederland. noord Ierland won met 1-2

1. Diane Honingh:
    8 juni 2019
    Mooie dag hadden jullie. Hier leek het vanmorgen wel herfst: storm regen en 13 graden. In de middag hield de regen op maar de wind bleef. Inmiddels is het wel iets rustiger maar zeker geen zomeravond.