Riga

9 juni 2019 - Riga, Letland

Zondag  9 juni, 1e Pinksterdag

Gisteravond nog een douche genomen omdat het druk is en de volgende morgen misschien op mijn beurt moet wachten.
Toen ik om half elf terug kwam begon het te regenen en even later leek het wel of ze boven de luiken open zetten. Heel veel regen kwam naar beneden en onweer, niet te kort.
Maar na drie kwartier was het weer over en kon de ramen weer open. Vannacht ook nog wat regen gehad maar vanmorgen droog en de zon. Het was wel afgekoeld maar evengoed 18 graden.
Nadat we de camper weer rijklaar hadden gemaakt, eerst even de camper van water hadden voorzien en het vuile water hadden geloosd gingen we om 9 uur weer op weg. Naar de E27 en dan richting Parnu, een mooie weg aangelegd met geld van de EU dus een beetje over onze eigen weg! Heel veel bossen en de open stukken is bouwland of grasland. Heel dun bevolkt met enkele huizen ver van de weg. Bomen links en rechts, een beetje saaie weg. We drinken onderweg koffie en gaan zo op de grens af met Letland. Ook hier is de weg gesponsord met geld van de EU. Er staan huisjes langs de kant van de weg maar ook hier achterstallig onderhoud. We slaan af naar Saulkratzi, een badplaats waar we op een parkeerterrein wat zullen gaan eten. Maar de parkeerplaatsen vol en ook langs de kant van de weg auto's geparkeerd. Dus verder gereden en op een parkeerplaats gegeten. Dan het laatste stukje naar de camping waar we als eerste om half drie arriveren. Nummertje getrokken en de camper op zijn plaats gezet. Geïnstalleerd en wat gedronken en velen binnen zien komen. Dan aan de thee en om 6 uur een bespreking over morgen, de excursie en woensdag de reisdag. We waren nog niet aan ons wijntje toegekomen dus die maar genomen. Ondertussen hadden wij "live". contact met de familie uit Marken die gefietst hadden van Marken naar Volendam en met de boot terug. Op hun nieuwe fietsjes, alvast voor hun verjaardag, nu nog 3 en 5 jaar oud, knap hoor! Dan nog even ons glaasje leegdrinken en nog een prater zodat we om half negen aan ons "diner" begonnen. Vanavond Nederland- Portugal kijken en ze hebben  een restaurant bereid gevonden om dat op hun TV uit te zenden. Dus ik moet opschieten.
Even over Riga.
Het is de hoofdstad van Letland met 650.000 inwoners. Dat is ong een derde van de totale bevolking dat 1,8 miljoen inwoners heeft. In 1186 werd het bisdom Lijfland opgericht nadat de Duitse Zwaardridders de heidense Lijven hadden verslagen. De Zwaardbroeders bouwden in 1201 een burcht bij Riga. Het werd de poort tussen Midden en West Europa en Rusland. In 1282 werd het een Hanzestad. Na de hervorming werd Riga Luthers. En in de 17e eeuw was het de belangrijkste uitvoerhaven voor graan, hout en bont uit Rusland. De Russen poogden in 1656 en 1700 de stad te veroveren maar in 1710 hadden ze meer succes. Ook Nederland haalden er hennep en hout voor de scheepsbouw. Het kwam in 1721 onder Russisch gezag en dat zou zo 2 eeuwen blijven. In de eerste wereldoorlog kwam de stad tussen de fronten van Rusland en Duitsland in te liggen en bracht vele verwoestingen met zich mee. Het werd in 1917 overgenomen door de Duitsers en werd staatkundig na 700 jaar onafhankelijk. Maar het werd weer ingelijfd door Rusland na het Von Ribbentrop- Molotov pact. Op 13-14 juni 1941 werden 15.424 inwoners van het land gedeporteerd naar Siberië ook Duitsers lieten in de oorlog veel Joden, ong 100.000 ombrengen. Nadat de Russen in 1944 weer de baas werden zijn nogmaals 120.000 mensen gedeporteerd of omgebracht. In 1991 werd het land onafhankelijk.

1. Diane Honingh:
    9 juni 2019