Tarup

29 april 2019 - Tårup, Denemarken

Maandag 29 april

Gisteravond een rustige avond gehouden met TV kijken.
Vannacht enkele regenbuien maar vanmorgen droog! Wel een grijze lucht.
Hier op de haven zijn verschillende voorzieningen zoals WC, douche en ook wasmachines.
Dus bijna alles aanwezig. Na het ontbijt gaan we de camper weer rijklaar maken, stroom er af en van de blokken. Om half tien vertrekken we uit Assens en het is slechts 11 gr. We rijden naar Faaborg, een mooie rit met veel rietgedekte huizen. Ook veel oude vakwerkhuizen. In Faaborg gaan we naar de Lidl om boodschappen te doen. Het is tot nog toe grijs geweest maar als wij weg gaan en de boodschappen hebben ingeladen komt de zon door! We rijden naar Egeskov, door een mooi landschap met hoofdzakelijk landbouw en bossen. Ook zien we een hert oversteken. In Egeskov is een waterburcht en wel de mooiste van Europa. Het werd op eiken palen gebouwd in 1540 en het verhaal gaat dat er een heel eikenbos gekapt is voor deze burcht. Vandaar de naam want Egeskov betekend eikenbos. Het is nog bewoond maar de meeste kamers kan je zien. Het is omgeven door een mooi park en tuinen. Binnen de burcht kan je verschillende tentoonstellingen zien. In het zijgebouw allemaal kleren die de mensen droegen rond 1860. In de burcht zelf zijn de kamers ingericht van zo'n anderhalve eeuw geleden. Ook de eerste verdieping. Op de zolder is een verzameling oud speelgoed echt mooi om te zien. We gaan weer naar beneden en gaan naar één van de bijgebouwen. Daar is een verzameling oude auto's. Van Ferrari tot Renault Dauphine, ook mooi om te zien. Ook nog twee oude trekkers, een Farmall en een oude TEF Ferguson. Dan merk je dat je ook oud wordt want ik heb bij mijn vader nog op zo'n trekkertje gereden. Weet nog precies hoe het werkte! Ook waren daar in die loods oude vliegtuigen en ook een Starfighter. Op de zolder van de loods stond een waterhelikopter en ook oude motoren en oude bromfietsen. Ook nog een Kreidler Floret, in mijn tijd dè bromfiets! We lopen naar een andere loods en daar staan nog oudere voertuigen. Oude auto's van begin 20e eeuw en ook nog wat spuiten van de brandweer. Dan het nodige materiaal dat door paarden getrokken diende te worden. Het was allemaal prachtig om te zien! Je zou hier bijna de hele dag rond kunnen kijken. Wij gingen na verloop van tijd weer terug naar de camper en eerst eten. Nadat Bep de boel weer had opgeruimd vertrokken wij naar Kong Humble Grav. Dat is een prehistorisch hunebed van lang vervlogen jaren. Op Langeland was al 5000 jaar geleden bewoning en hadden dit achtergelaten. Dus wij via Svendborg over de brug naar het eiland Tasinge en verder via een hoge brug naar het eiland Langeland. Een stuk naar beneden gereden en daar was een parkeerplaats om naar het hunebed te gaan. Moesten een stuk door de weilanden lopen, tussen het koolzaad door, en kwamen bij het hunebed. Maar dat viel eigenlijk tegen dus snel weer retour naar de camper. Stuk dezelfde weg terug en vanaf Langeland, Tasinge naar Svendborg. Daar afgeslagen over de 163, een mooie weg, naar de camping in Tarup. Ingeschreven en een plaats toegewezen gekregen. Mooie plek, we zitten aan de grote Belt en kijken op de brug die het eiland Fyn met het eiland Sjaelland verbind. Bep zet thee en ik haal de stoelen voor de dag. Buiten in de zon thee drinken en later ons eerste wijntje ook. Maar als het over half zes is wordt het frisser. Het windje waait over de Grote Belt en ik denk dat het water nog koud is! (Bos, ik heb de zalmen gewaarschuwd dat je er met een paar weken aan komt!) Dan gaat Bep weer met het eten bezig en als Bep aan het afwassen is ga ik de vuilnis weggooien, de boel verkennen en het een en ander bij te vullen. Dan naar binnen, Bep breien en ik aan de administratie.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl