St Germain les Belles

11 september 2022 - Saint-Germain-les-Belles, Frankrijk

Zondag 11 september

Gisteravond nog een aflevering van Vera gekeken dat na twaalven afgelopen was. Het was toen fris in de camper, 18 graden. Alvast wennen voor de komende winter 🥶

Vanmorgen scheen de zon en als je de verduistering weg doet is het zo warm in de camper.

Na het eten even overleggen waar we heen gaan, willen niet zo ver rijden, zonde van het mooie weer. Het wordt St Germain les Belles, zo’n 50 km hier vandaan.

Nadat we het water weer aangevuld en gelost hebben vertrekken we om 9.40 van het Lac le Vessivière. Eerst naar Peyrat le Château en dan de D940 naar Eymoutiers. Stukje D979 en dan afslaan naar Neuve Entier. Dan het laatste stuk, dat behoorlijk heuvelachtig is, met smallere wegen, naar St Germain les Belles. Niemand bij de receptie, geopend van 8-10 en van 17- 18 uur.

Maar er staat dat je een plaats kan uitzoeken en vanavond inschrijven. Ook komt er een Nederlandse vrouw naar me toe met hetzelfde verhaal.

Dus een plaatsje uitzoeken aan het meer met geen bomen die de schotel in de weg staan.

Er zijn niet zoveel plekjes met zicht op het meer maar we vinden er toch één die aan de verwachtingen voldoen. Zetten de camper neer en installeren ons. Stoelen er uit en koffie drinken.

Ik ga even een verkenningsronde maken en zie veel nostalgische dingen die op een Brocante thuis zouden horen. Maar staan hier buiten ter versiering.

St Germain les Belles is een plaatsje met 1190 inwoners. Toen we er doorheen reden zagen we dat het dit weekend feest is. Er is ook een kermis op het plein en voor ons, bij het meer, is een viswedstrijd. We doen rustig aan deze dag, prachtig weer en er vandaag maar van genieten.

Lekker buiten eten en halverwege de middag maken we een wandeling rond het meer.

Bep gaat naar de camper en ik loop het dorp nog is waar het feest is.

Het ene muziekkorps gaat naar huis en het andere begint te spelen. Diverse kermisattracties, ik vind het behoorlijk veel voor zo’n kleine gemeenschap. Ook staat er een bandje klaar om muziek te gaan maken. Ik wacht daar niet op, ga terug naar de camping en daar drinken we een kop thee.

Om 5 uur zou de receptie open gaan maar er hangt een briefje dat het 17.30 wordt.

Dus na mijn eerste biertje daar weer heen gelopen en de twee buurmannen zaten er nog want de deur was nog op slot. Even gepraat met die mannen die op weg zijn naar Spanje om een maat te helpen die een pub heeft overgenomen.

Om 17.45 komt de eigenaresse die Engelse is. Ze hebben het overgenomen van Nederlanders die met pensioen zijn gegaan. Ze verontschuldigt zich omdat ze in het dorp was en dat daar een geweldige band speelde en dat ze de tijd vergeten was. Ze gaat vanavond weer heen!!

Als we ingeschreven zijn ga ik weer terug en drink mijn tweede biertje, Bep heeft netjes gewacht met haar tweede wijntje!

Het is heerlijk hier en daarom gaan we weer laat eten, buiten, want het is nog heerlijk weer.

Ook na het eten blijven we nog even buiten zitten al koelt het wel snel af.

1. Diane Honingh:
    11 september 2022
    Wat een prachtige plek! Wij hadden vandaag ook zo’n heerlijk weer. De hele dag buiten gezeten bij Tineke en Michiel op de Esschebaan.
  2. Diane Honingh:
    11 september 2022
    O… zijn jullie vanavond ook het dorp nog ingegaan om een wijntje te drinken en te dansen op het dorpsplein?