Markt en wandeling

17 september 2022 - Capdenac, Frankrijk

Zaterdag 17 september

Ondanks dat de wind helemaal wegviel zijn we niet meer naar buiten gegaan omdat het fris werd en ook vroeg donker.

Dus een TV avond waar eigenlijk ook niet zoveel aan is.

Vanmorgen fris in de camper maar de zon schijnt, blauwe lucht, en dan warmt het zo op in de camper.

Eerst even koffie drinken, buiten in de zon die al weer warm wordt. Daarna naar de markt waarvoor we hier een dag langer zijn gebleven.

Lopen naar de stad en de markt is niet op het grote kerkplein maar in de Rue de la Républiek en in de markthal.

Wel best groot maar 80% is etenswaren, waar de mensen voor in de rij staan. Dus niet zoveel voor Bep haar gading. Ook nog wat stalletjes in de markthal, van mensen die een grote tuin hebben of wat oude kippen over!

Als we terug gaan, doen we meteen boodschappen bij de Intermarché, zodat de koelkast weer vol zit. Je weet niet waar je de boodschappen moet doen op de volgende etappeplaats.

We eten ook weer buiten, maar wel in de schaduw want het wordt best warm!

Na het eten ga ik een wandeling maken, naar Capdenac le Haut. Het zegt het al, het ligt hoog, 110 m boven de rivier de Lot. Het is dan ook een beste klim naar boven. Eerst een stuk over het voetpad maar dan een wandelpad naar boven. Je loopt ook langs de rots waarop het stadje gebouwd is. Eenmaal boven gekomen heb je een prachtig uitzicht over de omgeving.

In de grotten van deze rots zijn sporen gevonden van mensen uit de Prehistorie. Later werd het een Gallisch Oppidum dat lang verzet heeft gepleegd tegen de Romeinen. Julius Caesar kwam persoonlijk de leiding nemen en veroverde het in 51v. Chr. Hij liet bij alle Galliërs de handen afhakken die aan het verzet mee hadden gedaan. Later in de honderdjarige oorlog, 1337-1453, veroverde de Engelsen het en versterkte het met bouwen van muren. Dit werd bijna geheel in de 19e eeuw afgebroken.

Ik loop door het stadje dat als één van de mooiste plaatsjes van Frankrijk geldt.

Smalle steegjes en ook uitzicht aan de andere kant waar je de Lot door het landschap ziet slingeren.

Loop het kerkje in, L’Église Saint Jean Baptisme, waar het donker en eenvoudig is. Daarachter het toch wel grote kerkhof. Ook een vrij nieuw monument van de gevallen soldaten en zie ook hier ong. 37 mannen uit dit dorp gesneuveld in WO I.

Loop langs het gemeentehuis van de 1100 inwoners en kom bij een verdedigingstoren uit de 13e eeuw. Die tijd was de stad al ommuurd. Dan ga ik weer terug en neem dezelfde weg omdat ik anders bang ben om een heel eind om te lopen.

Het is echt schitterend die vergezichten over de Lot richting Capdenac Gare.

Ben voor theetijd weer terug en Bep heeft nog een stuk naar een uitzending van de begrafenis van een dorpsgenoot gekeken dat live te volgen was!

Daarna drinken we een kop thee en bij het wijntje halen we herinneringen op over de man die vandaag begraven is.

De zon gaat achter de bomen en dan wordt het frisser. We ruimen de luifel op en Bep gaat eerst douchen en daarna ik.

We eten binnen en morgen weer wat naar het zuiden waar het een paar graden warmer is en misschien weer buiten eten kunnen.