Stadswandeling

16 september 2022 - Capdenac, Frankrijk

Vrijdag 16 september

Gisteravond dus naar “de Beste Zangers” gekeken en daar hoor je ook hoe het leven verlopen is van diegene die aan de beurt zijn. En dat zijn niet alleen vrolijke verhalen.

De temperatuur blijft goed, het is nog 24 graden als we naar bed gaan.

Vanmorgen al vroeg gewekt door de vuilniswagen die de vuilnis op kwam halen. En die staat niet zover bij ons vandaan!

Maar weer mooi weer, we mogen niet klagen want, op een enkel spatje na, hebben we overdag nog geen regen gehad.

Ik naar de Intermarché om brood te halen maar gaat pas om 9 uur open! Dus Bep broodjes afbakken.

Na de koffie lopen we naar het stadje. Langs de oever van de Lot en de brug onder door.

Ik heb gisteren een plattegrond van een stadswandeling gekregen van de mevrouw van de VVV.

Dus die lopen we. Komen langs het station, dat er niet bijzonder uitziet, en van 1925 is. Verder langs het badhuis dat tussen 1932 en 1934 gebouwd is. Ook is hier een overdekte markt, waar morgen waarschijnlijk markt in is en die is uit 1897. Ook staat er een Stoomlocomotief opgesteld, een 130 B 439, en is in het begin van de 20e eeuw gebouwd. Hier is niets echt oud omdat de stad nog jong is. We komen op het kerkplein en daar staat de kerk, L’Eglise de Notre Dame de Voyageurs. Het is de eerste kerk en is in 1905 gebouwd. Verder op het plein de VVV en het Maison Castagné uit 1897/98, gebouwd door een Parijse investeerder. Dan heb je nog het gemeentehuis dat uit 1900 is. Dus allemaal zo rond het begin van de 20e eeuw.

We lopen weer terug en we boeken 2 dagen bij omdat er morgen markt is in het stadje, kijken of het wat is!

Ik haal nog even brood bij de Intermarché en dan kunnen we eten.

Na het eten heb ik het slot van de deur nagekeken. Thuis al gerepareerd maar gaat toch niet lekker. Maar na een half uurtje knutselen ging hij weer lekker open en dicht!

Daarna nog een wandeling gemaakt langs de Lot, maar nu stroomafwaarts. Mooie wandeling maar na een half uurtje omgekeerd omdat Bep niet wist waar ik heen was. Toen ik terug kwam zat Bep te breien en had me niet gemist, wist wel dat ik niet ver weg was.

Na de thee een wijntje, het is lekker weer al is er wel af en toe wat bewolking maar de temperatuur is goed!

Vanavond eten we binnen omdat er wat windvlagen zijn en Bep het zonde vindt dat het eten koud wordt.