Naar de markt

5 september 2022 - Saint-Florentin, Frankrijk

Maandag 5 september

Gisteravond nog een tijdje buiten gezeten en we konden net zien dat Winston niet bij ons was geweest om een prijs uit te reiken.

Vannacht wat onweer in de verte en ook een buitje regen!

Maar vanmorgen scheen de zon en is het prachtig weer.

Ik haal de fietsen er af en dan aan de koffie. Na de koffie gaan we lopend, zo’n anderhalve kilometer, naar het stadje waar vanmorgen markt is.

Langs het haventje waar ze de boel op de schop hebben om het opnieuw in te richten. Het is nogal een klim naar boven waar de markt is op het grote plein. Er staan behoorlijk wat kramen maar het is er niet druk, het vakantieseizoen is geweest. Ook nog een markthal die half leeg is.

We lopen naar de Office de Tourisme en halen een kaart om langs het kanaal van Bourgogne te gaan fietsen.

Er staat een grote kerk op het hoogste puntje van de stad. Deze kerk is uit de 16e eeuw en zijn hem nu aan het restaureren. We zijn er niet in geweest, deur op slot maar kon wel de sleutel halen bij de VVV. Niet gedaan. We lopen nog een rondje markt en nemen wat groenten en fruit mee. Ook nog brood bij de bakker.

Het is warm en we gaan weer terug langs het haventje. Bij de camper aangekomen lekker ontspannen onder de boom gaan zitten.

Na het eten heb ik nog een verkenningsronde gemaakt op de fiets. Bep vond het veel te warm en ging niet mee. Eerst een stukje rechts over het jaagpad langs het kanaal van Bourgogne en dan terug en een stukje links waar ook het aquaduct van het kanaal over de rivier de L’Armance gaat.

Dat aquaduct is ook meteen een sluis met een behoorlijk verval.

Dan rij ik de stad in waar het rustig is, alle marktkramen zijn weg en ook weinig volk op straat.

Rij door (hele klim!) naar de Aldi en neem een paar boodschappen mee.

Als ik terug ben zit Bep te lezen onder de boom en gaan we wat drinken.

Het is warm vandaag, 36 graden onder de luifel!

We lezen wat en drinken thee, net vakantie! Ook het wijntje slaan we niet over en tegen zessen wordt het wat bewolkt.

Bep gaat het eten maken en we krijgen weer buren, heel veel Nederlanders strijken hier neer.

Na het eten gaan we nog buiten zitten omdat het nog heerlijk is. Er zijn wel wat donkere wolken maar ver weg en hoop dat het zo blijft.

1. Diane Honingh:
    6 september 2022
    Jeetje wat heerlijk zeg! Mooi weer, markt, lekker onder een boom boekje lezen. Hopelijk blijft het nog een paar weken zo (alleen dan 26 graden ipv 36). X D