Fietsen langs het kanaal

6 september 2022 - Saint-Florentin, Frankrijk

Dinsdag 6 september

Gisteravond om 9 uur naar binnen gegaan omdat het begon te regenen. Toen we binnen zaten begon het ook te onweren, maar niet dichtbij. Wij scrabbelen dat Bep nipt won. Er vallen wat regenbuien en sommige waren pittig. Geen beeld meer op de TV en dan een muziekje op wat ook gezellig is. Toen we naar bed gingen waren er al weer heel veel sterren.

Vannacht geen regen meer gehad en vanmorgen scheen de zon al weer op de camper.

De fietsen klaargezet, Bep nog een wasje gedaan, luifel weer uit en eerst koffie gedronken.

We vertrokken om half elf en fietsten over het jaagpad wat een mooi fietspad is geworden.

We gaan richting Tonnere en dat is stroomopwaarts van het kanaal de Bourgogne.

Met dit kanaal zijn ze in 1775 mee beginnen te bouwen en werd in 1832 geopend. Het was gebouwd op Spitsenformaat maar in 1882 is het vernieuwd en aangepast aan de nieuwe maten van de Freycinct. Deze maten waren 39 m lang en 5,20m breed. Het kanaal is 242 km lang en verbindt de Saône met de Yonne. Het heeft 189 sluizen en verschillende aquaducten. Op het hoogste punt werd er een tunnel gebouwd met een lengte van 3333m.

Er vaart nu alleen nog maar pleziervaart maar wij hebben geen boot gezien. Misschien ook door de lage waterstand. Dit kanaal loopt parallel aan de rivier de L’ Armançon.

Bij elke sluis een klucht omhoog en ik denk dat we er ong. 10 gehad hebben. Ook wat kleine dorpjes aan de overkant van het kanaal en bij één ervan hebben wij de lunch genuttigd. Dat dorpje heet Tronchoy en heeft 127 inwoners. Ook een heel groot buitenhuis wat als Chateau wordt aangemerkt.

Na de lunch fietsen we nog een stukje verder en komen in Dannemoine dat 472 inwoners heeft. Hier fietsen we doorheen en rijden langs een gesloten kerk dat ook een monument is.

Hiervandaan gaan we dezelfde weg terug en dan zie je het ook weer anders.

Onderweg nog een bankje gepakt om de billen wat rust te geven. Nadat we wat gedronken hadden weer op weg voor het laatste stuk naar de camping.

We hadden er 46km op zitten en dat was ook te voelen!!

Bep dr wasje ophangen en ik de batterijen aan de opladers.

De rest van de middag houden we rust, wat lezen en schrijven.

Na de thee ga ik nog even kijken waar we het vuile water kunnen lozen en vind dat buiten de slagboom. Er staan al weer 4 Nederlanders te wachten totdat de juffrouw komt om in te schrijven en kunnen daarna de camping op. Ik heb al iemand binnen gelaten maar heb nu de “druppel” niet bij me en wil niet weer heen en weer lopen! Trouwens die mensen waren erg bijdehand!

Dan een wijntje/biertje en het wordt wat bewolkt maar evengoed 30 graden!

Bep gaat om kwart voor zeven aan het eten beginnen.

Om 7 uur gaan we eten en het begint ook te regenen. We hebben de luifel uit en er is geen wind dus kunnen we gewoon buiten eten.

Bep de afwas en ik de vuilnis en daarna nog buiten zitten want de temperatuur is nog heerlijk.

1. Diane Honingh:
    6 september 2022
    De taken zijn goed verdeeld zie ik. Al zou ik voor de vuilnis hebben gekozen hoor mam, ik was na 4 weken afwassen in de camper echt zó blij met m’n vaatwasser thuis!!
    O… en hoe kan het nou dat je geen tv had? Slechte weer, een boom of gewoon pech?
  2. Bert en Bep Honingh:
    7 september 2022
    We hadden wel TV maar gaat uit als er niets op is wat wij leuk vinden