De andere kant op fietsen

7 september 2022 - Saint-Florentin, Frankrijk

Woensdag 7 september

Gisteravond naar “We zijn er bijna” gekeken, leuk programma van een groep van de ANWB die een rondreis door Spanje maken. En dan is het leuk als je herkenningspunten ziet.

We hadden wel een paar buien gisteravond maar dit kan de natuur wel hebben, boeren zijn er blij mee. En wij met het mooie weer overdag.

Vanmorgen scheen de zon weer op de camper en een mooie strak blauwe lucht. Na wat werkzaamheden, de fietsen klaargezet en na de koffie zijn we vertrokken, weer naar het kanaal van Bourgogne, maar nu de andere kant op. Langs de haven en dan richting Migennes. Ook hier laag water en het valt me op dat de houten schoeiing aan de andere kant erg slecht is.

Na ong. 10 km komen we langs een stadje, Brienon sur Armançon dat 3200 inwoners heeft. Maar we rijden door en verderop zijn ze stalen damwand aan het zetten. Dit heien ze er in want ik zie veel bovenkanten waar op geslagen is. Ook hebben ze eerst de oude betonnen planken er uitgehaald. Het is zeker nodig want het kanaal ligt hoger dan de huizen die er achter liggen en net dijkje was niet breed!

Het fietspad wordt slechter, ze hebben een stuk vernieuwd maar met wat grove grind. Niet fijn fietsen. Dit over ongeveer 2km en dan wordt het weer wat beter. We komen in Migennes dat ong. 7250 inwoners heeft, dus een aardig stadje. Maar waar wij binnenkomen is het rommelig en ook bij een rangeerterrein. We vinden een aardig bankje en daar gaan we eten. Na het eten nog een klein stukje de stad in waar een overdekte markthal is (gesloten) en ook een gesloten kerk.

Hierna keren we om en gaan weer terug. Halverwege nog een bankje opgezocht en de billen even fust gegund. Vanmorgen dus geen wolkje te zien maar later kwamen er steeds meer wolken. De temperatuur is gelukkig goed, zo’n 24 graden.

We komen om kwart over twee op de camping en ik doe meteen de fietsen achterop de camper want morgen gaan we weer verder, we hebben het dan gezien hier. Batterijen in de lader want je weet niet of we stroom hebben bij de volgende etappeplaats. Bep douchen want het is nu rustig en ik daarna. Verder brengen we de middag rustig door, vanavond al vroeg, (18.45) speelt Ajax tegen de Rangers uit Schotland, komt wel slecht uit met eten maar dat wil ik wel zien.

Ook nog goede berichten vanuit Nijmegen, Tineke haar boek, “Elke dag Broerdag” wordt de 4e druk van uitgegeven, top Tien👍

We drinken thee en later een wijntje en genieten van het mooie weer want de bewolking is bijna opgelost.

We eten binnen zodat ik de wedstrijd Ajax tegen Rangers kan zien. Een prachtige eerste helft en een wat mindere tweede. Maar het wordt wel 4-0 en dat is een goede opsteker.

1. Diane Honingh:
    7 september 2022
    Pas maar op voor lekke banden op
    Zulke slechte fietspaden.

Enne… het was ondanks een niet zo’n beste tweede helft een mooie avond!