Remoulins

27 september 2022 - Remoulins, Frankrijk

Dinsdag 27 september

Gisteravond TV gekeken en bij Radar gezien dat de Energieleveranciers ook zomaar wat doen en schathemelrijk worden.

Vanmorgen wat bewolking maar de zon komt er ook door als we zitten te eten.

We maken de camper weer vertrekklaar en de beheerder doet voor ons de poort open en zwaait ons uit.

Het is 9.40 als we Sommières uitrijden. We gaan helemaal binnendoor en verbazen ons over zoveel wijngaarden hier is deze streek. Ook weer door dorpjes met soms erg smalle straatjes en ook een omleiding die ons over een nog smaller weggetje leidt wat ons doet denken aan de wegen in Marokko met rafelranden! Rijden langs het mooie plaatsje Uzès en komen om 11 uur aan op de camperplaats in Remoulins. Ook een CP waar we lid van zijn en met een pas naar binnen kunnen. Alle gegevens staan er op en dan kan je zo betalen.

Mooi plaatsje gezocht, aan de rivier de Gardon, en dan eerst koffie drinken. We besluiten om vanmiddag het stadje in te lopen want de meeste winkels gaan om 12 uur dicht.

Remoulins is een stadje met bijna 2400 inwoners en hier was al bewoning in het stenen tijdperk omdat ze daar de sporen van hebben gevonden in een grot bij Pont du Gard. Vanaf de 4e eeuw v. Chr vestigden zich hier Romeinen en bouwden een brug over de rivier. In de 1e eeuw n. Chr. werd ook Pont duGard gebouwd, een brug en aquaduct die het water moest bezorgen naar Nimes.

In de 11e eeuw werd de bouw van een omwalling gerealiseerd. En in de 12e eeuw de bouw van de parochiekerk Notre Dame de Bethlehem die tussen 1811-1817 vervangen werd door een nieuwe kerk. De klokkentoren werd in 1834 gebouwd.

In 1356 werden de wallen hersteld en in 1587 werd het 46 dagen belegerd door 5000 soldaten. Na die belegering kwam er een wapenstilstand tussen de katholieken en protestanten.

In 1590 werden de muren ontmanteld en alleen het Bastion sur la Gardon en twee torens bleven bestaan.

Tussen 1743 en 1747 werd er een nieuw brug aan de Pont du Gard vastgemaakt

In 1830 werd er een hangbrug over de rivier gebouwd en in 1935 werd die herbouwd, op een sndere plaats, omdat het zwaardere verkeer er niet over kon. Maar in 1958, door diverse overstromingen, werd de brug slecht en tijdelijk vervangen door een Bailey Brug. Daarna is er weer een nieuwe brug gebouwd, in 1993,  die de overstroming van 2002 overleefde.

Remoulins werd  de kersenhoofdstad genoemd tot de overstroming van 2002, waar heel veel landerijen waar kersen op stonden vernield werd.

We doen lekker rustig aan vandaag, zitten buiten en genieten van de zon.

Om kwart over twee gaan we het stadje in, over de brug naar het Office de Tourisme. Daar wat kaarten meegekregen maar niet echt veel waar we wat aan hebben. Lopen het oude gedeelte van het stadje in en daar ben je zo uitgekeken. Wel oude gebouwen maar ook niet toegankelijk. Ook niet de twee kerken, Notre Dame du Bethlehem en Notre Dame Saint Martin. Nog wel een uitzichtpunt over de Garonne. Eerst nog even een bakker opzoeken en dan weer terug naar de CP.

We zien ook nog de oude “Hoofden” van de vorige twee bruggen als we  over de “nieuwe” brug teruglopen.

Dan is het theetijd en we kunnen dat buiten opdrinken want het is heerlijk buiten.

Ook het wijntje drinken we buiten want we hebben minder last van de bomen die om ons heen staan.

Maar om kwart voor zes gaan we naar binnen omdat de zon achter de bomen verdwijnt en het dan een stuk frisser wordt.

De camperplaats loopt langzaam vol zodat er nog weinig plaatsen over zijn.

Bep gaat eten maken en ik probeer weer een verhaal te maken over deze dag.