Pont du Gard

28 september 2022 - Remoulins, Frankrijk

Woensdag 28 september

Gisteravond twee spellen scrabbel gedaan, de eerste gelijk in punten en de tweede won Bep met twee punten verschil. Bep staat nu twee punten voor.

Vanmorgen vroeg vielen er een paar spatten maar toen wij aan het eten waren brak de lucht alweer open en kwam er veel blauw.

Na wat klusjes de fietsen er af gehaald en na de koffie op de fiets naar Pont du Gard.

We zijn hier al een keer eerder geweest toen zoon Kees nog mee was, ik denk een kleine 30 jaar geleden. Toen mochten we nog helemaal boven eroverheen lopen. Ook reden er toen nog auto’s over de brug die ze tussen 1743 en 1747 aangelegd hebben.

Maar het is een prachtig bouwwerk dat tussen 38 en 52 n. Chr. gebouwd is. Ze bouwden dit aquaduct van 50km lang om in Nimes de badhuizen, fonteinen en bronnen van water te voorzien. Het begon bij een bron bij Uzès op 71,5 meter hoogte en bij Nimes kwam het op 60m hoogte binnen, een afschot van 11,5 m op 50km! Het water stroomde vanzelf naar de stad.

Er werkten 1000 arbeiders aan en er werd ruim 50.000 ton kalksteen gebruikt in grote blokken dat gewonnen werd ter plaatse in het huidige Vers. Het had een capaciteit van 3500 kubieke meter per dag. Het heeft gewerkt tot de 3e eeuw en het grote aquaduct werd in de 6e eeuw verlaten en was toen gedeeltelijk verwoest. Het Romeinse vernuft is 49 m hoog en bestaat uit drie niveaus waarvan de bovenste 275 m lang is. De waterbedding is met stenen platen bedekt waar Kees en ik 29 jaar geleden overheen zijn gelopen! Het staat sinds 1985 op de Unesco lijst.

We fietsen over de brug en willen naar Uzès fietsen maar slecht aangegeven en rijden eerst verkeerd. We komen weer bij de info uit en ik vraag daar hoe te fietsen. Ze legt het op z’n Frans uit en we vinden het goede fietspad. Mooi fietspad dat bij Vers overgaat op een geasfalteerd fietspad van 3 m breed waar eerst een spoorlijn heeft gelegen. We rijden een heel stuk door, langs de velden en niet door dorpjes want die liggen een stukje van de spoorlijn af.

2km voor Uzès stopt het fietspad maar daar is wel een groot parkeerterrein voor het Haribo Museum, ik denk een paradijs voor kinderen. Maar ook picknick tafels, en omdat we geen enkele bank of picknick tafels gezien hebben onderweg,  gaan wij daar gebruik van maken. Daar eten we de meegenomen lunch op. Als dat op is vallen er een paar spatjes en besluiten om niet verder te gaan maar om terug te keren. Als we even onderweg zijn worden de spatten groten en trekken wij de plastieken cape’s aan, geen gezicht! We schuilen nog even onder een boom als het hard begint te regenen. Maar na 5km is het weer droog en schijnt de zon weer.

Zo rijden we terug naar Pont du Gard waar het nu veel rustiger is. Ik loop nog even naar een grot waar nog resten uit de prehistorie gevonden zijn.

Dan weer terug naar de camperplaats. Ik ga voor de thee nog een stukje naar de andere kant verkennen op de fiets. Dan is het theetijd en ik wijs er op, bij een Engelsman, dat hij maar één stoplicht heeft. Later komen er nog twee Fransen bij want het zit ingewikkeld in elkaar. En het is nog wel een Franse camper! Ik ook even gekeken want die Fransen kregen het eerst niet voor elkaar. Ik me verontschuldigd dat ik het aangegeven heb dat het stoplicht het niet doet.

Maar na lange tijd, met papieren er bij is het toch nog goed gekomen!

Ook het wijntje drinken we buiten want het is heerlijk weer al zien we wel een paar buien langs ons heen trekken.

De camperplaats is vol en diverse mensen moeten elders een plaatsje voor de nacht vinden!

Bep gaat om 18.45 naar binnen om het eten te maken. Daarna ruim ik de stoelen op en ga ook naar binnen.