Tauriac

14 september 2022 - Tauriac, Frankrijk

Woensdag 14 september

Gisteravond even een dilemma, Ajax op de TV maar ook “We zijn er bijna”.

En omdat Bep niets om voetballen geeft wilde zij dat zien. Maar gelukkig hebben we de IPad mee en kan ik de wedstrijd evengoed volgen. De eerste helft was niet best, het leek wel of Ajax zenuwachtig was. Het werd 1-0 voor Liverpool en Ajax kreeg één kans en dat werd 1-1.

Tweede helft werd overleven. Het lukte bijna tot de 89e minuut, Liverpool scoorde 2-1. Maar achteraf de terechte winnaar.

Vanmorgen om 5 uur begon het te regenen en een half uur later te onweren en niet zo zuinig ook!

Het kletterde op het dak van de regen. Om 7 uur werd het weer droog en toen we zaten te eten scheen de zon op het bladstille water.

De camper weer in orde brengen voor de volgende etappe.

We vertrekken om 9.40 uit St Germain les Belles. We nemen niet meteen de A20 maar gaan eerst een stuk binnendoor. Naar Meusac, daar rijden we doorheen waar een vriendin van onze schoondochter woont samen met haar man en kinderen. Ze bezoeken hun zeker één keer in een jaar. Wij weten niet precies waar ze wonen maar hebben nu een indruk waar onze kinderen naar toe gaan als ze ze bezoeken.

Verder naar Lubersac, wat een leuk plaatsje is met een mooi kasteel, la Fragne dat 358 jaar oud is (1664).

We rijden verder en komen op de A20. Daar gaan we op een parkeerplaats koffie drinken.

We gingen weg met 17 graden weg maar het is nu al 20 graden!

Verder over de A20 en even voorbij Brive la Gaillarde gaan we er af om het laatste stuk binnendoor te gaan.

We komen door Turenne, wat een alleraardigste plaats is. Bovenop de berg staat een ruïne van een kasteel dat zijn oorsprong in 767 heeft. Diverse keren aangepast en Raymond I van Turenne vertrok hier in 1096 om deel te nemen van de eerste kruistocht.

Nadat de eigenaar door gokschulden Turenne verkocht voor 4.200.000 pond aan Lodewijk XV liet hij het kasteel in 1738 vernietigen!

Even daar voorbij wat boodschappen gedaan bij een Carrefour. Verderop een wegomlegging en zodoende kwamen we om 12.40 op de camperplaats.

Het is een voormalige camping die beheerd wordt door CAMPING-CAR Park, een organisatie die veel municipals, gemeentecampings, beheerd. Deze campings zijn meestal alleen in Juli en augustus open maar nu het hele jaar. Alleen is er verzorging voor een camper, stroom en water en je kunt je vuile water en WC leegmaken. Het sanitair is gesloten, het water is er af en de deuren zijn gesloten. Hier zijn 67 plaatsen en wij zijn de eerste die er vandaag op komen.

We gaan eten en daarna maak ik een verkenningsronde door het dorpje Taurac dat 440 inwoners heeft. Er is dan ook niets van winkels of zo. Wel een kerk, Saint Martin, die gesloten is. Wel wat mooie huizen en ook die wat minder onderhouden zijn. Een gemeentehuis met daarin een school. Maar die school is er niet meer. Er is heel veel parkeergelegenheid en dat komt omdat er een meertje is met een Bistro met terras. Dat is niet open en ik loop een rondje om het meer waar veel martelwerktuigen staan om conditie te krijgen of op peil te houden.

Het meertje en speelweide behelst zo’n 3 HA.

Bep heeft inmiddels de thee klaar en die drinken onder de luifel op het beton dat elke plaats voor zijn camper heeft.

Het is weer warm vandaag, zo’n 32 graden.

Biertje en een wijntje gaan er ook wel in en Bep gaat pas laat het eten maken.

Na het eten nog een tijdje buiten gezeten maar wel even wapenen voor de steekmuggen want we zitten langs een “bypass” van de Dordogne en bij het ondergaan van de zon zoeken ze ons op!

Er zijn er inmiddels 4 campers bijgekomen, dus staan we met z’n vijven!

1. Pier Klok:
    14 september 2022
    Hallo Bep en Bert, jullie zijn in de Dordogne in een heel mooi gebied. Wij hebben ooit een inklapbaar stoeltje gekocht op de markt in Sarlat la Caneda aan de andere kant van de A20. Een gigantisch grote markt, maar dat was in juni. In de nacht regen en overdag mooi weer, beter kan je het niet hebben. Groetjes, Els en Pier.
  2. Kees:
    14 september 2022
    Mooie plek hebben jullie nu! En jullie zijn idd vlak langs Johan en Wil gereden! We herkenden de weg en uiteraard het dorp! Veel gelopen daar!