Capdenac Gare

15 september 2022 - Capdenac, Frankrijk

Donderdag 15 september

Nog lekker buiten gegeten en daarna de luifel opruimen en op ons betonnen terras gaan zitten.

Het wordt al aardig vroeg donker elke avond. Half negen het kaarsje op tafel en nog blijven zitten tot 9 uur. De muggen worden vervelend en ook begint het voetballen.

Ik kijk dus Manchester City tegen Borussia Dordmund. Een beetje hetzelfde als gisteren met Ajax. Manchester valt aan en Borussia verdedigd. Maar net in de tweede helft scoort Borussia 0-1 en probeert ook te overleven. Maar in de 80e en 84e minuut wordt het 2-1. En uitgerekend Haaland, die vorig seizoen nog voor Borussia speelde, maakte het winnende doelpunt.

Vanmorgen weer prachtig weer, zon volop en blauwe lucht.

Voordat we vertrekken drinken we eerst koffie. Dan met de camper naar de verzorging zodat alles weer up to date is.

We vertrekken om 10.50 uit Tauriac. Eerst een stukje stroomafwaarts van de Dordogne, brug over en de andere kant terug.

Net voor St Ceré slaan we af en komen door een bergachtig gebied. Langs de grotten van Presque en dan een weggetje naar de D940. Komen langs Aynac, een mooi plaatsje met een 15 eeuws kasteel. Komen op de D840 naar Figeac, ook veel stijgen en dalen.

We rijden door Figeac en dan nog een berg over naar Capdenac Gare, dat aan de rivier de Lot ligt.

De brug over de Lot over en komen op de camperplaats en zoeken een plekje waar we ook de schotel kunnen gebruiken omdat vanavond “ de beste zangers” op de TV komt en dat we dat alle twee leuk vinden.

Veel bomen hier en de beste plekken zijn natuurlijk bezet, vooral met zicht op de rivier.

Maar wij vinden toch een mooie plek, maar wel in de zon.

Dus luifel uit, stoelen en tafel er uit en gaan eten.

Na eten even de administratie bijhouden.

We lopen naar de Intermarché dat schuin aan de overkant is, dus lekker dichtbij.

Prachtige, grote winkel, en nemen wat boodschappen mee.

Daarna loop ik naar het stadje, langs de oever van de Lot.

Ik loop het stadje in naar de Office de Tourisme en tref daar een aardige vrouw die ook wat Engels kan. Krijg diverse papieren mee wat we allemaal kunnen doen.

Capdenac-Gare is een plaats aan de rivier de Lot en heeft 4420 inwoners. Het heeft zijn naam te danken aan de ontwikkeling van het treinverkeer dat hier eind 19e eeuw ontstond.

In het gehucht Tinsou werd een station gebouwd en samen met het plaatsje Saint Julien d’Empure werd op 16 mei 1891 de stad Capdenac Gare gevormd.

Dit naar de naam van Capenac la Haute, dat 100m hoger aan de andere kant van de rivier de Lot ligt. Dit was al veel ouder, er was hier al bewoning in de prehistorische tijd.

De ontwikkeling van de stad ging door tot 1968 toen het 6100 inwoners telde, dus wel een teruggang van het aantal inwoners van 1700 in ruim 50 jaar!

Morgen gaan we samen even de stad bekijken.

Ik loop weer terug en ben net op tijd voor de thee. Later nog een wijntje genomen.

Er zijn meer wolken gekomen maar het blijft een heerlijke temperatuur, dus wordt het weer buiten eten.