Een warme dag vandaag

12 september 2022 - Saint-Germain-les-Belles, Frankrijk

Maandag 12 september

Het koelde gisteravond snel af dus de stoelen maar naar binnen gedaan. Wel even gebruik gemaakt van de douche hier op de camping.

Het is erg donker en toen we naar bed gingen was de hemel helemaal vol met sterren, dat zie je bij ons bijna nooit meer.

Vanmorgen scheen de zon alweer maar moet eerst achter de bomen vandaan komen zodat wij er wat aan hebben.

Bep een wasje en ik wat klusjes zodat we om half elf koffie gingen drinken.

Dan nog wat mailen, appen en bellen over een oude dorpsgenoot die plotseling is komen te overlijden. Dat is nummer twee die in een paar dagen komt te overlijden, vrijdag nog een huidige dorpsgenoot. Zo zie je maar dat je moet proberen te genieten van elke dag en die geraniums maar moet vergeten om achter te gaan zitten.

Ik loop nog naar het dorp voor een brood, want het stokbroodje van de camping is wel erg klein.

Maar de winkel is dicht, zo ook de bakker. Ik vraag het aan iemand en die zegt: Lundi, la France est mort, later komt hij daar op terug.

Maar ik zie de vrouw van de camping in het restaurant en vraag of ze nog een brood heeft overgehouden. Nee zegt ze maar ik moet toch voor het restaurant brood bakken en dan doe ik er ook eentje voor jou. Dat was aardig en na een kwartier het warme stokbrood opgehaald.

Na het eten zouden we een wandeling gaan maken maar Bep vindt het veel te heet.

Maar ik loop naar het dorp want ik kan beter tegen de warmte. Ik heb nog geen foto’s van het dorp en ga die maken. Kom bij de kerk die uit 1350 is. Als een soort fort gemaakt, tijdens de 100 jarige oorlog. Hugues Rogier een broer van Paus ClemensVI, die ook uit de Limosin kwam, liet hem bouwen. Daarnaast een toren uit 1182, die als gevangenis heeft gediend in de Franse Revolutie.

Ze hadden dit willen slopen in 1860 om met de stenen een nieuwe school te bouwen maar dat is niet doorgegaan.

De toren van de kerk is uit de 19e eeuw. Henri IV van Frankrijk heeft in 1662 een bezoek gebracht aan deze kerk.

Loop verder langs het nieuwe stadhuis met mooi openbare toiletten. Postkantoor, Politiebureau, VVV, een middelbare school, en een Bar restaurant. Maar er zijn ook veel winkels dicht.

Er is nog een kleine supermarkt en een bakker die alletwee vandaag dicht zijn!

Het is erg warm en loop terug naar de camping waar Bep in de schaduw een boek zit te lezen.

Eerst wat drinken en daarna in de schaduw aan de thee.

Wijntje en biertje smaken goed met deze warmte.

Als Bep het eten gaat maken wordt het wat bewolkt en lekker buiten, niet zo heet meer!

Na het eten nog even buiten gezeten tot het wat frisser begint te worden maar dan koelt het binnen ook een beetje af!

1. Diane Honingh:
    13 september 2022
    Dat wordt dus vandaag het dorpje samen in? Hier was het gisteren ook nog heerlijk weer (niet heet, maar gewoon lekker). Fijne dag samen! X