Veliki Novgorod

29 mei 2019 - Veliki Novgorod, Rusland

Woensdag 29 mei

Gisteravond begon het te regenen en later nog een hoosbui maar dat kunnen we beter gisteravond hebben dan vandaag. Om 10 uur was het weer droog. Wij twee spelletjes Scrabbel gedaan die ik alle twee won. Stand 5-1
We staan hier bij een Hotel en daar zijn niet echt voorzieningen voor campers en caravans. Vandaar dat we dicht op elkaar staan. We hebben hier de beschikking over 4 hotelkamers waar de sanitaire handelingen verricht kunnen worden. Mooie kamers met een mooie badkamer, dus dat is luxe! Eerst onze zoon gefeliciteerd met zijn 39e verjaardag, wat gaat de tijd snel!
Vanmorgen om 10 uur met de bus naar Veliki Novgorod.
Eerst nog even wat over Veliki Novgorod. De naam betekend De Grote Nieuwe Stad en het ligt aan de rivier de Volchov. Het is omringd door bos en moerasgebieden en er wordt turf gestoken. Het heeft ong. 210.000 inwoners. Het is eigenlijk een van de oudste steden van Rusland. Het wordt voor het eerst genoemd in 859. Omdat de Zeeschepen via de rivieren in Veliki Novgorod konden komen was het al snel het grootste handelscentrum van Rusland maar het was geen lid van de Hanze. Het was een distributiepunt voor enorme hoeveelheden bond van sabel, hermelijn, vos, marmot en eekhoorn. Andere belangrijke punten waren hout, honing, was, mede, bier en walvistraan. Het importeerde zilver, non Ferro metalen, kleren, barnsteen, wapens, graan en kruiden. De betaling ging in zilver (12e eeuw) en Roebels vanaf de 13e eeuw.
Tijdens de tweede wereldoorlog werd de stad vanaf 19 jan. 1941 tot 15 aug. 1944 bezet gehouden door de Duitsers. Van de 2536 stenen huizen waren er nog 40 over bij het staken van de gevechten. Meteen na de oorlog zijn ze met het herstel van de stad begonnen. Het oude centrum werd volgens een plan van Aleksej Sjtsjoesev hersteld en in 1992 tot werelderfgoed verklaard.
De bus was wat later en naar het centrum gereden waar de Engelstalige gids in stapte. Bij het Kremlin er uit en daar heen gelopen. Het Kremlin was het versterkte gedeelte van de stad en behelsde 12,1 HA. Het had twee poorten en 12 torens waar en nu nog 9 van over zijn. De muur is 1487m lang en 10,9m hoog en 3,3m dik. Het is gelijk gebouwd met de Sofia Kathedraal in opdracht van Jaroslav de Wijze, tussen 1040 en 1050 die in het midden van het Kremlin staat. Het was een houten kasteel en houten kerk die hij liet vervangen door stenen. We lopen naar de Sofia Kerk toe die 5 torens heeft, 5 zilveren en één gouden. De hoogste toren is 38m hoog. De bronzen deuren komen uit 1156 en zijn in Maagdenburg gemaakt en stellen veel Christelijke taferelen voor. We gaan eerst naar de klokkentoren die uit 1673 is. De klokken hebben ze tijdens de tweede wereldoorlog gered om ze naar beneden te takelen en op een schip geladen en in de rivier hebben "verstopt".
Ook bekijken we het Millennium monument dat in 1862 is neergezet ter ere van het 1000 jarig bestaan van Rusland. Er staan 129 afbeeldingen op van mensen die belangrijk voor Rusland zijn geweest. Dan gaan we als de dienst is afgelopen, de kerk binnen en ook hier veel iconen. We lopen de brug over naar de andere kant van de rivier, naar de handelskant. Vroeger heeft hier een houten brug gelegen die een belangrijke schakel was tussen St Petersburg en Moskou. Veel kooplieden hadden daar een kerk omdat ze dan geen belasting hoefde betalen. In deze kerken werd dus ook handel gedreven! De rivier de Volchov heeft zijn oorsprong in het grote meer bij Veliki Novgorod en stroomt na 224km in het Ladogameer. Het was een belangrijke schakel tussen de Oostzee en de Zwarte Zee en was dus een belangrijke handelsweg. Dan nog even bij de souvenir stalletjes gekeken en we Ouden een kop koffie drinken maar de juffrouw was niet op zo'n grote groep voorbereid dus dat duurde ons te lang. Om half twee de bus in en naar het Hotel. We stapten uit de bus en het begon te spatteren. We moesten nog eten en na 5 minuten een hoosbui en onweer heel dicht bij! Dus rustig gegeten en de regen en onweer afgewacht. Om half vier was het al weer een poosje droog en zijn we naar het Joerjev klooster gelopen. Een complex van vier kerken waarvan de oudste uit 1119 is en ligt aan het Ilmenmeer. Ook Jannie liepen we achterop en zo hebben we er drie bekeken. Er moet nog veel restauratie gebeuren wil het er weer spic en span uitzien. Ook is hier tegenover een openluchtmuseum dat ze aan het renoveren zijn en waar maar een heel klein gedeelte opengesteld is. We komen bij de souvenir winkeltjes waar Bep gisteren al wat dingen heeft gezien en daar koopt ze een paar dingetjes. Dan weer terug en aan de thee. Om 19.00 gaan we naar het diner en er traden ook een dansgroep met een zangeres op war erg leuk was. Het eten was prima en om 9 uur weer naar de camper.

1. Diane Honingh:
    29 mei 2019
    Er worden weer heel wat kerken bezocht zie ik!