St Petersburg

30 mei 2019 - Sint-Petersburg, Rusland

Donderdag 30 mei Hemelvaartsdag

Gisteravond nog een wijntje genomen op de verjaardag van onze zoon en daarna nog de route van vandaag bekeken.
Vanmorgen blauwe lucht en de zon! Waren vroeg wakker en er om even over zeven uit.
De dagelijkse handelingen verricht en gaan eten. Er waren al sommige druk in de weer en ook wij maakten aanstalten om te gaan vertrekken. De stroom er af en Ger en Ineke die achter ons stonden vertrokken zodat wij er ook uit konden. Om 9 uur vertrokken wij uit Veliki Novgorod achter Carolien en Aline aan. Het eerste stuk was een heel slecht stuk met diepe gaten in het wegdek.
De dames namen de vrachtwagenroute en wij gingen de andere route. Dwars door de stad heen en kwamen op de buitenweg. Ook hier heel veel armoedige huizen met heel veel eternieten daken.
Druk verkeer, heel veel vrachtwagens. Drie banen waar je om de beurt twee banen had. Ook stoplichten waar je 60 mag en dan de vrachtauto's je met 80 inhalen. Dus pas je je eigen maar aan en rij je ook die snelheid! Eerst nog een kop en staart aanrijding gezien en dan gaan we koffie drinken bij een tankstation. De op en afrit zijn vreselijk slecht zodat je om de gaten heen moet rijden. Na de koffie weer verder en zien een ongeluk dat net gebeurd moet zijn want een vrachtwagen staat stil op de linkerbaan en op de rechterbaan staat een luxe wagen die zijn airbags er uit zijn en de linkervoorkant één meter korter is. Heel veel troep op de weg waar we al slalommend doorheen laveren. Dan weer verder en zien nog een kop en staart aanrijding waar de achterste wagen ook een halve meter korter is geworden. Zo rijden we verder richting                    St Petersburg waar we 20 km er voor in de file komen. Wegwerkzaamheden en van twee banen naar één baan. Wij staan netjes in de file terwijl vele over de vluchtstrook ons passeren en er dan weer tussen schieten. Maar na een poosje rijdt het weer en komen in St Petersburg. Hier hebben ze andere rijlessen dan bij ons, je moet ogen van voor en achter hebben! Maar we hebben gelukkig een prima Tom Tom die ons door de buitenwijken van de stad loodst en ons om 12.40 op de Hotel Phlogiston camping brengt. Ger en Ineke zijn ons net iets voor en Geert en Jannie zijn er net want hebben ook in de file gestaan. Eerst even bijpraten en dan wordt ons een plaats toegewezen. Zetten de camper neer, stroom er op en dan eten. Na het eten gaan we boodschappen doen dat lopend te doen is. Zo'n 400 meter verder zijn enkele supermarkten.
Wij daar heen en ook Ger en Ineke zijn in die winkel. In deze winkel kan je wel krijgen wat je nodig hebt maar ook enkele schappen leeg. Als we de meeste boodschappen hebben moet Ger nog even pinnen en lopen wij met hun mee. Zo ontdekken we nog meer supermarkten en ook een bakkertje. Wij naar binnen en er staan twee vrouwen in en we vragen of ze Engels of Duits spreken. Dat doen ze niet en wij duiden aan wat we willen hebben. Wij willen ook nog lekkere koeken en wij beduiden "wat zit er in" het vrouwtje de telefoon gepakt en via google translate  begrijpen we dat er ham en kaas in zit. Als we klaar zijn en betaald hebben pakt ze weer de telefoon en ze praat er tegen en er komt antwoord: " good trip and happy meal". Dat andere meisje stond achter een gordijn te giechelen. Wij weer verder op zoek naar een bank en na wat gevraag moesten we aan de overkant van de weg zijn. Wij de drukke weg overgestoken en inderdaad daar was een bank. Ger gepind en wij weer op de camping aan. Ik de stoelen er uit gehaald en Bep thee gezet. Na de thee vormde zich enkele groepjes waar wij ook, met de fles wijn, bij gingen zitten. Erg gezellig en ook heerlijk weer. Het is nog niet zoveel voorgekomen dat we allemaal.       s' middags  buiten konden zitten. Om over zessen gaat Bep het eten maken en ik neem de stoelen mee. Ook de anderen gaan het eten voor elkaar maken. Ik nog even buiten schrijven totdat Bep het eten op tafel heeft staan. We eten weer lekker en als Bep de afwas gedaan heeft moeten we om half acht naar de bespreking van deze en de volgende dagen. Ook heeft het Hotel een hapje voor ons maar ja, als je net gegeten hebt dan hoef je eigelijk niet meer en zeker als het wat vreemds is!
Het weer was prachtig vandaag, hele dag de zon en lekkere temperaturen!