Nordkirchen

27 juni 2020 - Nordkirchen, Duitsland

Zaterdag 27 juni

Gisteravond nog lang buiten gezeten en ook nog twee spellen Scrabbel gedaan die ik alle twee won, dus staan we nu gelijk!
Om 22.45 de tafel en de stoelen opgeruimd en nog het nieuws en weer gekeken dat minder is de komende dagen.
Vanmorgen bewolkt maar buiten evengoed lekker.
Na de ochtendrituelen de camper weer rijklaar gemaakt voor vertrek.
We vertrokken om 9.35 uit Höxter. We moesten een eind omrijden om over de Weser te komen. De ene brug te smal en de andere was men aan het vernieuwen. Dus bij Holzminder de Weser over en de 64 naar Paderborn genomen. Prachtige weg door het Teutenburger Woud. Vlak voor Paderborn stonden denk ik wel 1000 windmolens, wat doet dat afbreuk aan het landschap! Van Paderborn naar Rheda-Wiedenbrück. We zouden al een tijdje koffie gaan drinken maar geen parkeerplaatsen op deze weg. Ook geen rotondes maar stoplichten en bij elk kruispunt 70km/uur.
Terwijl je op de binnenwegen gewoon 100 mag rijden. Maar kijk uit er staan diverse flitspalen, maar die weet mijn Tom Tom ook!
Wiedenbrück ingereden en daar een knappe parkeerplaats gevonden om koffie te drinken. We hadden best trek want het was bijna half twaalf. Dan een stukje snelweg en afgeslagen naar Ahlen en bij Asscheberg afgeslagen en kwamen om 12.40 aan in Nordkirchen waar een camperplaats is. Daar waren nog vier plaatsen van de twintig, maar één voldeed aan onze voorwaarden (schotel) en hebben de camper daar neergezet. Het was warm, ook al onderweg was het 28 graden en hier nog twee meer! Luifel uit, stoelen en tafel en eerst gaan eten. Dan Bep lezen en ik even in de administratie.
Nordkirchen is een plaats met bijna 5000 inwoners en heeft eerst op een andere plaats gestaan. Tussen 1524 en 1526 werd het dorp, inclusief de kerk, afgebroken en werd het even verderop weer opgebouwd op kosten van de heren van het huis Morrien. Op de plaats van het afgebroken dorp kwam een kasteel.
Het kasteel wordt door zijn omvang wel het Versailles van Westfalen genoemd en is een van de grootste waterburchten van Munsterland. Begin 18e eeuw is het afgebroken en tussen 1703 en 1734 weer opgebouwd. Nu is het hoge school voor leidinggevend belastingambtenaar, of een fiscaal Accountant of je kunt docent worden aan deze hoge school.
We zouden nog naar het stadje lopen maar om half vier kwam er een behoorlijke regenbui.
Het duurde niet lang en we bleven ook onder de luifel zitten want binnen was het warm (29gr)
Dus eerst maar thee gedronken en er viel zo af en toe een spat regen maar daarna weer volop de zon. Dus vandaag niet naar het stadje of naar het slot, komt morgen wel.
Wijntje gedronken en het is echt heerlijk buiten en Bep wacht nog met eten maken totdat het wat afkoelt! We eten laat maar wel buiten want het is nog heerlijk.