Fietsronde

30 april 2021 - Gulpen, Nederland

Vrijdag 30 april

Toen we gisteravond naar bed gingen was het behoorlijk helder en koud buiten.

Dus vanmorgen weer de kachel aan en uit bed gestapt tot het behaaglijk was.

De camping is vol en hier in de buurt zijn weinig vrije plaatsen op de campings. Want toen ik op een andere camping wilde reserveren, wat niet kon omdat hij vol was, wenste me veel succes om een plaatsje te vinden op een andere camping.

Het is bewolkt en ook weer koud buiten, zo’n 6 graden, om 9 uur! Tijdens de koffie stel ik voor om een rondje te gaan fietsen en dan meteen de boodschappen mee te nemen. Bep is eerst niet erg enthousiast maar om 10.45 vertrekken we voor een rondje van 25 km volgens het knooppuntenschema. We rijden eerst weer naar Gulpen dat bijna 4000 inwoners heeft en de hoofdplaats is van de gemeente Gulpen-Wittem dat totaal 15.000 inwoners heeft. Het ontstond in de middeleeuwen waar de Gulp de Geul in stroomt. Daar werd ook een kasteel gebouwd. We stoppen even bij het oude kerkhof waar de oude kerktoren staat die waarschijnlijk uit de 11e eeuw stamt. En de muren 1,5 tot 2 meter dik zijn. De huidige kerk is van 1924, de Sint Petruskerk. Ook stond hier een chocoladefabriek uit 1924 die rumbonen maakte. Omdat er veel water was waren er activiteiten van leerlooiers en bierbrouwerijen waar in 1825 de Gulpener Bierbrouwerij ontstond. We moesten even zoeken naar de juiste weg omdat de dorpsstraat was opgebroken en we daar niet doorheen konden. Na Gulpen een steile helling naar boven wat niet door iedereen op prijs werd gesteld. Volle ondersteuning en lage versnelling! Boven gekomen op een bankje even bijkomen en ook genieten van het uitzicht al is het niet helder. Daar kwamen we tot de conclusie  dat we geen bergbeklimmers zijn maar plattelandsfietsers. Maar als je omhoog gaat dan ga je ook weer naar beneden en kan je de remmen even testen!

Komen door Scheulder, een dorpje van 315 inwoners. De Sint Barbarakerk is geheel van mergel opgetrokken en stamt uit de 19e eeuw. De toren is uit de 20ste eeuw. Na nog wat dalen en klimmen komen we bij een lange afdaling wat eindigt in Valkenburg. Een stad met 10.500 inwoners en heeft een historische stadskern. Ook hier was er al bewoning in de prehistorische tijd en ook de Romeinen hebben hier gewoond.

Maar hier heb ik vorig najaar al over geschreven en wil niet in herhaling vallen. We gaan naar “Appie Heyn” en beladen onze fietstassen. Dan op Schin op Geul aan en komen langs twee kastelen. Kasteel Genhoes waar de geschiedenis 1000 jaar terug gaat. Het huidige kasteel stamt uit de middeleeuwen. Ook rijden we langs kasteel Schaloen, waar de oudste gegevens uit 1381 stamt en dateerde uit de 12e eeuw. Het is in 1575 geheel afgebrand en na jarenlange leegstand in 1656 gerestaureerd. Daarna nog velen restauraties. Hier langs de Geul staan vele kasteeltjes. We zijn om13.45 terug na 25km fietsen. En als de boodschappen zijn uitgeladen gaan we eten. Daarna de fietsen weer achterop en lekker buiten gaan zitten. Het is lekker als de zon schijnt maar als die achter de wolken is verdwenen dan moet het vest aan. We drinken de thee buiten en ook het wijntje drinken we buiten want de zon blijft steeds langer. We eten zuurvlees, een product dat de Limburgers vaak eten,het smaakt prima. De Camping is volgelopen, veel mensen hebben vanmiddag hun tent of hun caravan met voortent neergezet en hebben vanmiddag ook een wijntje genomen. Veel kinderen omdat het zuiden nu vakantie heeft.