Ritje Lemele

31 mei 2021 - Hellendoorn, Nederland

Maandag 31 mei,

Gisteravond om kwart voor 9 naar binnen want als de zon achter de bomen gaat wordt het fris.

Vanmorgen de verduistering weggeschoven en grijze lucht. Maar dat kwam omdat het behoorlijk mistig is. Na het eten de nodige werkzaamheden in en om de camper. We drinken wat later koffie omdat de mist dan opgetrokken is en de zon weer schijnt. De buren zitten ook koffie te drinken en daar maken we een praatje mee. De boer gaat het stuk land maaien dat voor ons “terras” ligt.

Het is twaalf uur dat we met de fiets vertrekken. Ik had weer een route uitgestippeld via de knooppunten, nu naar het noorden.

We rijden door de landerijen waar veel boeren bezig zijn met gras maaien, schudden of het gras naar huis toe halen. We laten de Lemelerberg links liggen en komen in Lemele. Lemele ligt in de gemeente Ommen en heeft 1355 inwoners. De naam is afgeleid van het Leem dat om de Lemelerberg gevonden werd. Ook woonden hier al mensen, 2000 jaar voor onze jaartelling. Het werd voor het eerst genoemd in 1474. In 1860 werd de Hervormde gemeente van Lemele in het leven geroepen en kreeg het in 1865 zijn eerste kerk. Daarvoor moesten ze te voet, 9km, naar Ommen lopen dat veel te zwaar werd na een week van hard werken. De kerk werd een paar keer uitgebreid maar was steeds te klein zodat eind jaren dertig besloten werd om een nieuwe kerk te bouwen. Deze werd januari 1940 geopend en staat er nu nog. We fietsen door en fietsen op de terugweg langs het riviertje de Beneden Regge, een hele mooie route. Ook een heel mooi fietspad over bruggentjes die over het kronkelde riviertje gaan. Af en toe kregen we een heel kikkerconcert. Het gaat over in de Midden Regge en komen zo in Hellendoorn. Bep doet daar bij Appie Heyn nog wat boodschappen en ik scoor een ijsje. Dan het laatste stuk over de Hellendoornse bergweg, met extra ondersteuning, en komen weer langs Landal. Het laatste stuk over de onverharde oude Deventer weg terug naar de camperplaats waar weer een bordje hangt dat hij vol is!

De luifel uit want de zon is voor Bep te heet. We drinken eerst wat en de boer gaat zijn pas gemaaide gras schudden. Wij maken er een heerlijke ontspannen middag van. Na de thee een wijntje en even brainstormen over de volgende etappe.

Bep gaat om 18.45 eten maken en het is nog steeds warm. Na het eten de fietsen er op gezet en nog een praatje met de buurman gemaakt. De eigenaar met zijn dochter kwamen langs en iedereen kreeg een ijsje, lekker en attent!

1. Diane Honingh:
    31 mei 2021
    Wat een prachtige omgeving. En wat is het leven een stuk aangenamer als de zon schijnt!
    Het ruikt buiten ook naar voorjaar/zomer! Eindelijke
  2. Anton van geemen:
    1 juni 2021
    Hoi Bep & Bert Zo jullie zitten weer in pracht omgeving van Holland Ja wat een mooi landtje is het he Wij dat is de klas van 47 hebben in week gekempt op een kinderboerderij in Hellendoorn en dat was vlak bij het rieviertje de Regge. Ook weer hele mooie foto,s en heel mooi verslag. Mensen Zoek de zon op het is zo fijn dat was vroeger een liedtje Zo mvg van ons beide Emmy & Anton