Ruinerwold

2 juni 2021 - Dwingeloo, Nederland

Woensdag 2 juni,

Gisteravond tot half tien buiten gezeten.

Vanmorgen mooi weer en het zonnetje voor de deur. Wat opruimen en water halen voor de camper. Je kunt het beter bij houden als je wat langer staat.

Ik ga even de fietsroute opschrijven en komt buurman Dirk (Duuk) Groen even praten. Hij heeft af en toe moeite om iets te herinneren maar dat komt omdat hij een tumor in zijn hoofd heeft. In 1992 ontdekt en voor de eerste keer in 2000 geopereerd, daarna nog 4 keer. Hij deed zijn hoed af en liet de ritssluiting op zijn hoofd zien. Was dit jaar 25 jaar getrouwd dus nog hartstikke jong. Ook zijn vrouw heeft al een paar operaties achter de rug omdat zij ook kanker heeft. Maar die mensen zijn zo goed gehumeurd met veel humor en genieten van het leven dat ze nu leiden. Hij mag niet meer rijden, dus rijdt zijn vrouw, leuk stel en komt uit Franeker.

Als hij weer weg is drinken we koffie en gaan we om half elf beginnen met de route die ik heb uitgestippeld. Eerst naar Lhee en dan het Dwingelerveld in, een natuurgebied van 37km2 en aangewezen Natura 2000 gebied. Het wordt beheerd door Staats Bosbeheer. Ook zijn er diverse fiets en wandelroutes. We rijden langs de radiotelescoop die in 1954 gebouwd is. Het is in 2009 tot Rijksmonument aangewezen. We rijden de enorme heide over en komen verderop in de bossen. We komen uit in Ruinen en even daarvoor is de beltmolen, “ de Zaandplatte” die hier sinds 1964 staat. Daarvoor stond hij in Echten en in slechte staat. Hij is daar afgebroken in 1962 en op de huidige lokatie weer opgebouwd. Eerst als vakantiewoning maar later in eigendom van de gemeente Ruinen. De vrienden van de Ruiner stolp hebben hem weer maalvaardig gemaakt en draait nu op vrijwillige basis. Ruinen heeft3700 inwoners en als we er door fietsen zien we de Nederlands Hervormde Mariakerk die aan de Brink staat en uit de 12e eeuw stamt. Maar door een ingrijpende verbouwing heeft hij de vorm gekregen die hij nu heeft. Daarna nog diverse keren gerestaureerd en eerst katholiek maar in de 80jarige oorlog protestant geworden. Ook de toren is uit de 15e eeuw. Ruinen behoort sinds 1 januari 1998 tot de gemeente “ De Wolden” dat in totaal ruim 24.000inwoners telt. Het gemeentehuis staat in Zuidwolde. Het bestaat uit 13 officiële kernen, twee overige kernen en 49 buurtschappen. We rijden verder langs het kanaal, de Wold AA, waar grote moderne boerderijen staan. Ook uitgestrekte weilanden waar veel boeren aan het werk zijn met maaien, schudden en het naar huis rijden van het gras. We komen door Weerwille, een buurtschap, ook gemeente De Wolden en door het buurtschap Berghuizen. Zo komen we weer bij de Wold Aa, en nog steeds grote boerderijen met uitgestrekte landerijen. Door Blijdenstein dat ook erg klein is komen we in Ruinerwold. Heel in het begin een mooie picknick plaats en daar gaan we eten. We reden net langs de Hervormde kerk die vermoedelijk rond 1200 is gebouwd. In begin 15e eeuw is de kerk vergroot en begin 20ste eeuw grondig gerestaureerd. Er staan veel boerderijen in Ruinerwold waaronder ook twee museum boerderijen. Ook natuurlijk de boerderij waar een vader met zijn 6 kinderen op het einde der tijden zat te wachten. Wij hebben er niet naar gezocht dus ook niet gezien.

Ik, twee keer in Ruinerwold geweest. Één keer, toen ik een jaar of 13/14 was. Toen ben ik met mijn neef, Dick Broeder, met de boot van Amsterdam naar Urk gevaren en daar werden wij opgewacht door ome Cor en tante Corrie en zijn verder op de fiets naar Ruinerwold gefietst. Één week daar gelogeerd en toen op de fiets naar Eefde. Weggebracht door ome Cor en tante Corrie en halverwege stonden ome Wim en tante Co ons op te wachten om naar Eefde te fietsen. Daar één week gelogeerd en samen met Dick naar Harderwijk gefietst en daar met de boot naar Amsterdam waar ome Leen en tante Hen ons op stonden te wachten om met de vrachtwagen naar Broek te gaan. 14 dagen op reis om nooit te vergeten!

Ook nog een keer in 1971, toen met de auto met Bep en mijn vader en moeder, zuster en de hond Nora op een zondag op en neer op visite bij ome Cor en tante Corrie, een wereldreis toen, nu een lachertje. Dit even tussendoor wat jeugdherinneringen!

We komen in Ansen, ook een klein dorpje met 340 inwoners. Deze streek bestaat voornamelijk uit boerderijen waarvan de oude, rietgedekte, tot woonhuis zijn omgebouwd. Er zal wel een soort beschermd dorpszicht zijn want ze worden weer in de oude staat teruggebracht. Ik sprak iemand en die zei dat elke 20 jaar het riet moet worden vervangen en dat het bij zo’n grote boerderij 150.000 euro kost ( en dat elke 20 jaar!) we rijden weer door het Dwingelerveld en nemen nog een kleine omweg naar Dwingeloo om de vergeten boodschappen mee te nemen. Om 15.15 zijn we weer terug na 47km fietsen! Eerst wat drinken en de luifel uitdraaien. Buurman Dirk Groen komt even bij ons zitten want zijn vrouw is boodschappen doen op hun terugweg want ze hebben ook een ronde gefietst. Als zij om 5 uur terugkomt gaat hij naar zijn eigen camper en wij aan een wijntje.

Bep gaat het eten maken en ik douchen. We eten weer buiten en moeten de schaduw opzoeken want het is heerlijk buiten. Na het eten lekker genieten van het mooie weer.

Het is weer een veel te lang verhaal geworden!

1. Corrie van Geemen:
    2 juni 2021
    Goedenavond Bert en Bep,
    Lang geleden, maar ik herinner me het nog goed. Van Urk naar Ruinerwold was een heel eind op de fiets. Mooie herinneringen. Prachtige foto's elke dag van, ook voor mij, bekende plekken.
    Fijne vakantie verder en de lange broeken kunnen in de kast.!!!!!!!
    gr.van t.Corrie.