Zwarte Haan

1 oktober 2023 - Zwarte Haan, Nederland

Zondag 1 oktober

Gisteravond na de beste zangers, waar Numidia centraal stond en best een heftige jeugd heeft gehad, met Diane en Tom appen over de wedstrijd RKC-Ajax dat een heel vervelend slot had omdat in de 84ste minuut de keeper van RKC bewusteloos bleef liggen na een botsing met de Ajax spits. Het zag er in eerste instantie heel ernstig uit maar was bewusteloos en kwam gelukkig later weer bij en het blijkt geen hartproblemen te zijn.

Dus blijft de 2-3 staan en zal Ajax nog een keer terug moeten naar Waalwijk voor de laatste 6 minuten.

Ook waren er een paar kleine buitjes maar vanmorgen schijnt de zon en is het mooi weer.

Rustig aan op deze zondag zodat we om 9.55 vertrekken naar de volgende bestemming.

Via de A7 naar de Afsluitdijk waar ze nog wel aan het werk zijn bij de Stevin sluizen.

Bij Breezanddijk koffie gedronken en verder naar de Lorenz sluizen waar ook nog gewerkt wordt.

Afslag Leeuwarden en even voorbij Franeker naar St Annaparochie.

We komen om 11.40 aan op de camperplaats bij het restaurant Zwarte Haan dat vernoemd is naar het buurtschap waar enkele huisjes rond het restaurant staan. Het is rond 1715 ontstaan.

Wij eerst de hoge dijk op waar je met helder weer Terschelling en Ameland kan zien.

Stukje daar rondgewandeld en op de terugweg bij het restaurant de camperplaats betaald voor één nacht.

Stoelen er uit en buiten wat eten en drinken.

Bep had geen zin om te fietsen en ben ik dus een rondje gaan fietsen.

Naar St Annaparochie dat 4000 inwoners heeft en in 1505 is ontstaan. Het was één van de drie nederzettingen waar werklui woonden om de inpoldering van “het Bildt” te realiseren. Ook is hier, in de kerk,  op 22 juni 1634 Saskia Uylenburgh met Rembrandt van Rijn getrouwd. Het was eerst een houten kerk maar later, werd in opdracht van Willem van Haren een nieuwe kerk in 1683 gebouwd. De kerk heet dan ook de Van Haren Kerk.

Ik fiets verder naar St Jacobiparochie dat 1750 inwoners heeft en ook in 1505 ontstaan is. Ook hier werkten arbeiders uit Zuid Hollend, Zeeland en Friesland aan de inpoldering van Het Bildt.

De voormalige kerk uit 1843 is nu Cultureel Centrum.

Ik rij verder en zie de boeren de aardappelen uit de grond halen. Eigenlijk belachelijk dat ze de aardappelen voor 1 oktober uit de grond moeten hebben. Bedacht door mensen in Brussel achter hun bureau, vanwege de Co2 uitstoot. Gelukkig hebben ze er 14 dagen bijgekregen om ze uit de grond te halen.

Ook heel veel uien die op het veld liggen. Mij valt ook op, de lage waterstand in de sloten.

Na een mooi ritje weer terug bij de camper. Nog een tijdje buiten gezeten maar de zon was weg en het werd toch wel frisser. Naar binnen voor de thee en een wijntje.

Bep maakt eten en zoals altijd smaakt dat weer heerlijk en daarna Studio Sport.

1. Diane Honingh:
    1 oktober 2023
    Ja, als de zon weg is is het snel fris. Maar ja, wat een cadeautje dit weer op 1 oktober!! Jullie treffen het echt. 😘