Over “The Bridge” naar Denemarken

24 augustus 2021 - Rødvig, Denemarken

Dinsdag 24 augustus

Na eerst TV te hebben gekeken hebben we nog een spelletje scrabbel gedaan dat ik verloor, dus nog +1

Vanmorgen scheen weer de zon al was er wel wat sluierbewolking. Er zijn al wat campers vertrokken want het is ook een plaats waar men op de Ferry gaat of men er net vanaf komt.

Want gisteravond kwamen er nog laat een plaatsje zoeken en werden de gaatjes opgevuld.

Laatste dag in Zweden en over dat land hebben we een goed gevoel, aardige en behulpzame mensen en verzot op ijs en ook veel plaatsen om met de camper te overnachten, betaald of onbetaald.

We vertrekken uit Smygehamn om 9.45 en gaan over de 9 richting  Malmö. Mooi landschap met af en toe zicht op de zee. In Trelleborg zouden we nog de laatste Kronen opmaken maar waren er voorbij zonder er erg in te hebben. Voorheen ging je dan tanken maar dat is ook geen optie omdat alles per kaart gaat.

Nog even Malmö ingereden maar in de buitenwijken geen winkel te zien en we wilden ook niet de drukte van de binnenstad opzoeken. Dus naar de brug gereden die ons in Denemarken moet brengen. Bij de tol toch even spannend maar hij herkende meteen ons nummerbord en het licht ging op groen en de slagboom open.

De brug, of liever gezegd, “The Bridge” is bekend door de spannende politieserie waar een lijk op grens van Denemarken en Zweden, midden op de brug, werd gevonden. Ook wij hebben die serie gevolgd en was best spannend!

De afstand tussen Denemarken en Zweden in 16km waarvan de brug 9km overbrugd. De rest is een dam en een tunnel. De brug werd tussen 1995 en 1999 gebouwd en op 1 juli 2000 geopend.

Is dus 9km lang, 23,5m breed en 57 m hoog. Ook loopt er een spoorlijn onderdoor.

Op deze brug wordt tol geheven en dat voor een enkele reis voor onze camper 850 Deense Kronen kost (€116,—)!

We komen bij Kopenhagen uit en daar is het behoorlijk druk. 3 banen, 4 banen en goed opletten want auto’s rijden links en rechts van je. We slaan af bij Greve en gaan naar het parkeerterrein van het Mosede museum. We zetten de camper op het verlaten parkeerterrein en gaan eerst koffie drinken. Daarna maken we een wandeling naar het strand en bezoeken het Fort. Dat is tussen 1913 en 1916 gebouwd en een onderdeel van de Tunestillingen, dat gebouwd werd om de baai van Koga te beschermen tegen een mogelijke Duitse invasie. Het was tot 1922 volledig bemand en daarna voor opleiding gebruikt. In 1939 werd het weer bemand maar na de bezetting door Duitsland gebruikten de Duitsers het als observatiepost en gevangenis. Toen Denemarken bevrijd was werd het nog tot 1947 gebruikt als interneringskamp. Daarna werden er schietoefeningen in gehouden. In 1970 werd het opengesteld voor publiek.

Wij lopen naar het strand waar je ook aan het einde van de pier zwemmen kan. Dit stuk van het strand ligt veel zeewier en stinkt! Verderop is wel een mooi strand dat ze schoon houden denk ik.

Als we terug zijn gaan we eerst eten en dan nemen we onze stoelen mee naar een mooi plekje in de zon en gaan daar wat lezen. Als het drie uur is pakken we de stoelen weer in en gaan nog een stukje verder. Over de 151 langs de kust waar we na vele weken weer in een (kleine) file belanden.

Het is druk op de kustweg en dat zijn we niet meer gewend, maar na Kobe wordt het rustiger. We komen om vier uur aan in Rodvig, een havenplaatsje waar ook een camperplaats is. Er is een nieuw stuk voor campers gemaakt en een man wijst ons daar op. We zetten de camper daar neer en kunnen buiten de thee nuttigen.

Ook het wijntje smaakt goed maar als Bep met het eten gaat beginnen dan ruim ik ook de stoelen op want de wind wordt fris.

Naast ons is een strandje en diverse mensen gaan zwemmen. Ook is er een surfschool waar ze na schooltijd, denk ik, les krijgen. Het is allemaal leuk om te zien maar ik neem in deze tijd liever een douche die hier ook voorradig is, lekker warm!

1. Diane Honingh:
    24 augustus 2021
    Weer een stukje dichterbij huis!
    Enne mam… doe je een beetje je best met scrabble, je moet natuurlijk wel winnen!