Zuidelijkste puntje van Zweden

23 augustus 2021 - Trelleborg Ö, Zweden

Maandag 23 augustus

We aten dus laat en ook geen Studio Sport gekeken omdat mijn cluppie het niet best had gedaan.

Wel eerst nog even TV gekeken en dan wilde Bep nog een spel scrabbel. Het was niet haar avond want ze verloor ze alle twee, dus +2

Ook weer een mooie volle maan die glinsterde in de Oostzee, maar koelde best af.

Vanmorgen weer prachtig weer, volop zon en dan is het zo warm in de camper.

Nadat Bep had gedoucht, de boel weer rijklaar maken voor de volgende etappe.

Maar we drinken eerst koffie voor de camper waar het luw is. We genieten nog even van het mooie uitzicht en vertrekken om 10.20 uit Skillinge en nemen de kustweg verder richting Ystad.

Prachtige route en ook wel een smalle weg maar het is niet druk. We komen om 11.10 aan in Ystad en parkeren de camper op de aangewezen parkeerplaats waar ik een kaartje koop voor 3 uur (3euro)

Ystad is voor ons, net als voor Cees Pels, de stad van Wallander. Wij hebben de serie op TV gezien en keken steeds uit naar de volgende aflevering. Er is ook een speciale Wallander route die je bij de VVV kan krijgen, wij hebben die niet gelopen.

Het is een stad met ruim 17.000 inwoners en de ligging aan een baai heeft er voor gezorgd dat er veel mensen wonen. Toerisme is daarom een belangrijke bron van inkomsten, ook doen er veel Cruise schepen aan en er vertrekken Ferry’s naar naar het Deense eiland Bornholm en naar Polen.

Het is in de 13e eeuw gesticht aan de monding van een kleine rivier, de Vassän.

Het werd voor het eerst genoemd in 1244 toen het nog onderdeel van Denemarken was.

We lopen de stad in en Bep scoort nog twee mooie oorbellen. Dan de drukke gezellige winkelstraat in die behoorlijk lang is. Ook nog wat vakwerkhuizen en we eindigen bij het Raadhuis.

Dan diezelfde straat weer terug en op het plein staan nog twee oude brandweerauto’s waar je een ritje mee door de stad kunt maken. Een paar senioren bemannen de brandweerwagens. Wij gaan  niet mee maar lopen naar de St Maria kerk dat voorheen katholiek was en nu Luthers.

De eerste kerk stond er al in het begin van de 13e eeuw. In de 15e eeuw is hij herbouwd en in 1648 is met een storm de toren eraf gewaaid op de kerk! Kort daarna is hij herbouwd.

Daarna diverse keren gerestaureerd, de laatste keer in 1923 tot 1924. De toren is 60 meter hoog. Wij zijn naar binnen gegaan en waren toch wel verbaast hoe mooi hij van binnen was. Bep nog een kaarsje voor René opgestoken en het was wel een duur kaarsje maar als het effect heeft dan krijg je de rekening nog wel!

We lopen nog wat rond en gaan dan weer terug naar de camper. Daar gaan we eerst eten en daarna rijden we naar de Lidl voor wat boodschappen. Ook nog even tanken want Bep is bang dat we anders de brug niet over komen!

We volgen de kustweg en komen op de camperplaats om 3 uur in Smygehamn waar heel veel campers staan. We kunnen nog een mooi plaatsje vinden maar het is er erg druk.

Dan meteen de stoelen er uit en genieten van de Zweedse zon. Ook het tolgeld regelen voor de brug die wij morgen overgaan naar Denemarken.

Ik ga nog even een verkenningsronde maken op het zuidelijkste puntje van Zweden.

We drinken de thee achter de camper omdat het daar luw is. Ook het wijntje smaakt best. Als Bep om half zeven het eten gaat maken ruim ik de stoelen op want het windje uit zee wordt dan best fris.

Na het eten de vuilnis weggegooid, wat een eind lopen is, maar zag toch de meeste mensen binnen zitten.