Een dagje genieten van de zon

22 augustus 2021 - Gislöv, Zweden

Zondag 22 augustus

Gisteravond was het heel helder en ook volle maan. Eerst TV gekeken en daarna ik gewonnen met scrabbel, dus weer gelijk.

Gisteren vergeten te vertellen dat onze jongste kleindochter, van 6 jaar, haar C diploma heeft gehaald. Een prestatie omdat ze ook, vanwege Corona, een hele tijd niet heeft kunnen zwemmen!

Vanmorgen weer prachtig weer, geen wolk te zien en mooie blauwe lucht.

We twijfelen nog om hier nog een dag te blijven. Prachtig weer en ook heel rustig hier op de camperplaats. We gaan eerst koffie drinken en als we zien dat boven twee campers vertrekken besluiten we om daar te gaan staan en nog een dag te blijven. Gisteren was er westen wind en was het boven niet gunstig maar omdat de wind gedraaid is naar het oosten kan je lekker in de luwte van de camper zitten. Dus wij naar boven gereden en het was nog wel een toer om de camper een beetje recht te krijgen, maar het lukte!

We kregen een face time bericht van de familie Honingh uit Marken zodat we weer even bij konden praten en vragen naar kleinzoon Bram hoe het met zijn enkel gaat. Vrijdag uit de schommel gevallen en zijn enkelbanden gescheurd! Maar het ging wel weer en mag morgen naar school met een Brace om zijn enkel. Kleindochter Annabel was in de wolken met haar cadeautjes die ze gekregen had voor het behalen van haar C diploma.

Wij eten, en daarna een wandeling gemaakt. Weer naar het buurtschap dat bij nader onderzoek, Gislövhammar heet.  Vroeger een klein vissersdorpje. Het strand is bekend om zijn cirkelvormige openingen, net boven of onder het wateroppervlak. De kalksteen rotsen waren uitstekend geschikt om molenstenen van te maken die tot ver in de omtrek werden gebruikt. Dit werk bleef  bestaan tot eind 19e eeuw. Ook zijn hier grafheuvels uit lang vervlogen tijden omdat met toen, 2500 v. Chr. de doden dicht bij de zee begroef. Bij opgravingen heeft men ook Vikingspullen gevonden hier rond het dorp.

Maar wij volgen de kust waar een wandelpad is. De enige die wij zien zijn een paar vissers en heel veel vogels. Zo lopen we een eind weg en om niet via het fietspad terug te moeten lopen gaan wij dezelfde weg weer terug en komen weer in het buurtschap terecht. De meeste huisjes zijn uit de 19e eeuw en dat kan je wel zien omdat ze klein zijn.

Dan weer terug naar de camper en genieten van de zon en ons kopje thee.

Als al lang de klok 5 keer heeft geslagen nemen we een heerlijk wit wijntje.

We blijven lang zitten want Bep gaat om 7 uur met het eten beginnen.

Als het eten op is dan gaat ook de zon weg achter de bomen en dan koelt het snel af.

Dus stoelen naar binnen en deur en dakluiken sluiten!