Op de camping

4 september 2021 - Meppen, Duitsland

Zaterdag 4 september

Gisteravond TV gekeken en gezien dat de autorace op Zandvoort erg leeft. Ikzelf ben daar geen fan van en hoop voor de fans van Max Verstappen dat het zondag een mooie race wordt.

Vanmorgen wat bewolkt maar geen druktes want we blijven hier vandaag en ook morgen nog.

Meppen is een stad dat al 12 eeuwen geschiedenis heeft en in 834 voor het eerst genoemd wordt.

Het ligt aan de monding van de Hase die hier in de Ems uitmondt. Ook loopt het Dordmund-Ems kanaal langs Meppen.

Het krijgt in 945 stadsrechten en mag tol gaan heffen, munten slaan en krijgt marktrechten.

(Er lag een houten brug over de Ems en door stroming en ijs werd die wel beschadigd en moest dan vervangen of hersteld worden met dat tolgeld. Sinds 1970 ligt er een brug met stenen pijlers)

In 1360 krijgt het recht om de stad verder te bouwen en een vestingstad van te maken. De komende 300 jaar werden de vestingswerken opgebouwd en versterkt. In 1762, aan het einde van de 7 jarige oorlog, worden de vestingswerken afgebroken. In 1811 wordt Meppen opgenomen in het Eerste Franse Rijk maar duurde niet lang want in 1814 wordt het bij Pruisen gevoegd en in 1871 werd het een deel van het Duitse Keizerrijk.

In de oorlog lag hier vlak bij een concentratiekamp dat eerst werd gebruikt, vanaf 1939, als gevangenkamp voor krijgsgevangen soldaten. Eerst Polen, later Fransen, Belgen en Russen.

In 1941 zaten er zo’n 20.000 krijgsgevangenen in het kamp terwijl het berekend was op 16.500.

Later werd het een onderdeel van het concentratiekamp Neuengamme.

Toen de geallieerden het kamp naderden moesten ze lopend naar het Kamp Neuengamme.

Vele stierven onderweg. Hier in de buurt liggen ook diverse massagraven van mensen uit het kamp.

Wij drinken eerst koffie voordat we de Altstadt in gaan ( Meppen heeft 35.000 inwoners). Het is erg druk in het stadje want er zijn verkiezingen op komst en diverse partijen hebben een kraam met hun progamma. Terrassen zijn bezet, komt ook omdat een uur geleden de zon is doorgebroken. We lopen naar het oude Raadhuis dat in 1408 gebouwd is. Ook is daar een trouwerij.

Daarna naar de voormalige Latijnse school die is opgezet door de Jezuïeten en is van 1642.

We lopen verder naar de St Vituskerk die aan de oever van de Hase staat. Die gaat terug naar 948 toen de kerk werd ingewijd. Daarvoor heeft er een houten kerkje gestaan.

Maar diverse keren verbouwd en uitgebreid zodat er van het eerste kerkje weinig meer is overgebleven.

Ook werd de kerk ernstig beschadigd door oorlogshandelingen op 7 april 1945.

We lopen een stukje over de overgebleven vesting en komen dan weer in die Altstadt.

Nog even de Action binnen en in een groot Kaufhaus. Duitsers hebben veel discipline want iedereen loopt binnen met een mondkapje op, het lijkt wel of het heel gewoon is! Ook heel veel gratis testlocaties. Wij moeten daar even aan wennen want zowel Denemarken, Zweden, Finland en de Baltische Staten is het net of er geen Corona is! Ook Noorwegen is strenger op dat gebied.

Ook is Meppen een winkelstad voor veel Nederlanders. Hier is echt alles goedkoper dan in Nederland, vooral brandstof, drank en ook veel dagelijkse boodschappen.

Dan weer terug en gaan we bij de camper eten.

Bep nog een wasje en ik even schrijven.

Dan loop is naar de camperplaats die hier ook is en niet ver van de camping. Maar dat is allemaal krap en er kunnen 12 campers staan maar er staan ook 6 caravans tussen in plaats van campers!

Ik loop nog even de stad in want we zijn vanmorgen vergeten te pinnen. Het is een stuk rustiger dan vanmorgen want de politieke partijen met hun stalletjes zijn verdwenen. Ook Duitsers zijn ijseters, net zoals Denen, Zweden en Finnen, maar ik heb daarom ook wel trek gekregen in een ijsje en al etende loop ik weer terug.

We drinken thee en het is heerlijk weer geworden.

Als we het wijntje op hebben gaat Bep om 18.45 het eten maken.

Ik typen want wil om kwart voor negen klaar zijn voor Nederland- Montenegro.