Rustdag

4 juli 2021 - Elblag, Polen

Zondag 4 juli

Gisteravond nog even buiten gezeten en na de Zweedse detective nog het laatste stukje van Oekraïne-Engeland gekeken dat 0-4 werd. Er zijn nu nog vier ploegen over, Italië, Spanje, Denemarken en Engeland.

Vanmorgen half bewolkt en zo’n 20 graden. We blijven vandaag hier dus kunnen de stoelen naar buiten. Gisteren waren er nog best veel kampeerders met hun voertuigen op de camping gekomen zodat het aardig vol staat.

Elblag heette vroeger Elbing dat in 1237 gesticht werd door de Duitse Orde die hier een Burcht bouwde. In 1246 sloot de stad zich aan bij het Hanzeverbond. Ook werden er twee kerken gebouwd, de St Nicolai kirche en de Liebenfrauwen kirche. Later nog de St Jacob en Corpus Christi kirche.

In 1536 werd er een Luthers gymnasium opgericht door Willem Claesz. de Volder uit Den Haag, maar hij werd verbannen.

In 1567 kwam godsdienstvrijheid en werd de St Nicolai kirche aan de Lutheranen toegewezen.

Op 23 jan. en 19 febr. belegerde de Russische troepen de stad. Na terugtrekking van de Wehrmacht lag 60% van de stad in puin (5000). Van enkele zware gebouwen stond nog wel wat overeind zoals enige kerken. Er gingen ook waardevolle geschriften verloren uit de middeleeuwen die in de bibliotheek waren opgeslagen.

De bevolking vluchtte naar het westen en naar de havens in het noorden om aan de Russische overheersing te ontkomen.

Alles wat bruikbaar was werd meegenomen naar Rusland en alle metalen kwamen in de Russische hoogovens terecht.

De stad werd overgedragen aan Polen en de 100.000 achtergebleven inwoners werden in 1946 en 1947 uitgewezen. Nieuwe Poolse inwoners stroomden binnen en daar werden nieuwe hoge flatgebouwen voor neergezet. De meeste kerken werden herbouwd en de St Nicolai werd weer een Katholieke kerk.

De oude stad bleef een puinhoop, begroeid met bomen. Dit werd opgeruimd na 1990 en weer opnieuw ingericht.

Lekker buiten koffie drinken en daarna lopen we de stad in. Het is 500 meter lopen en de St Nicolai kirche springt meteen in het oog. Mooi opgeknapt met een toren van 95 meter hoog.

We lopen de voormalige Altstadt door en ik verbaas me hoe ze dat opgeknapt hebben. Bijna helemaal nieuw maar wel in oude stijl. Meestal vindt ik het niks maar dit hebben ze knap gedaan. Maar meteen met brede straten.

De oude burcht is al in 1456 gesloopt en in het restant zit nu het Archeologisch museum.

Ook nog wat oude vondsten gedaan waar foto’s van hangen. Maar het is erg rustig, alles is gesloten op zondag. Je krijgt wel een zondagsgevoel want diverse keren luiden de klokken.

We lopen na een uurtje weer terug en gaan heerlijk onder de luifel zitten. Het is prachtig weer en daar boffen wij mee.

Ook zijn er veel mensen weer vertrokken zodat het rustig is op de camping. Onze Poolse buurman gaat ook met zijn gezin omdat hij morgen weer moet werken. Maar wij zijn nog steeds de enige Nederlanders, de rest Veel Duitsers.

We nemen een wijntje op de verjaardag van Bram en daarna ga ik douchen nu het rustig is.

Bep heeft brood opgesmeerd dat we onder de luifel opeten.

We maken er een rustige middag van, Bep wat lezen en breien en ik ook wat lezen en de route voor morgen bekijken. Ook Bep gaat douchen nu het nog rustig is want er komen al weer campers de camping op en zoeken een plaatsje.

Het is heerlijk toeven zo onder de luifel, het is vandaag weer prachtig weer.

Bep gaat om 18.15 met het eten beginnen terwijl ik dit typ.

Mattieu v/d Poel is vandaag afgestapt om zich voor te bereiden op de olympische mountainbike wedstrijd in Tokio. Jammer omdat hij voor het eerst mee deed en 6 dagen in de gele trui gereden heeft. Nederlands hoop in bange dagen!

Vandaag was dus een rustdag voor ons en morgen weer verder.

1. Diane Honingh:
    4 juli 2021
    Gefeliciteerd met jullie kleinzoon!