Fiskars

20 juli 2021 - Fiskars, Finland

Dinsdag 20 juli

Gisteravond nog twee spellen scrabbel gedaan die ik alle twee won, dus nog twee te gaan om gelijk te komen.

Vanmorgen bewolkt met af en toe de zon en 16 graden buiten.

Vandaag weer verder en we vertrekken om half tien uit Mikkeli en rijden naar de 5.

Een mooie weg met ook aan beide kanten bomen en hier en daar een doorkijk waar akkerbouw wordt gepleegd. Wat ons opvalt zijn de vele campers en grote caravans die we tegen komen en zelfs een Nederlandse camper, de eerste! In de Baltische staten was dat sporadisch. Het regent af en toe en de temperatuur zakt naar 14 graden! Na 100 km gaan we er af naar een tankstation waar je ook de verzorging van je camper kunt doen, zoals water innemen, vuil water lozen en de WC leegmaken, al moet ik wel eerst de sleutel halen.

We drinken daar ook koffie. We rijden weer verder over de 5 en komen langs Lahti, de plaats waar Jari Litmanen geboren is en in februari 50 jaar is geworden!

We slaan af bij afslag 12 en komen op de 25 en daar gaan we, na lang zoeken, op een parkeerplaats eten.

De regen is inmiddels opgehouden en het is 22 graden geworden.

We rijden verder en komen op een parkeerplaats in Lohja aan bij één van de grootste meren van Finland, Päijänne.

Maar er staan een paar auto’s en verder niets dus besluiten we om wat anders te zoeken omte overnachten.

Weer verder over de 25 en komen in Fiskars aan waar behoorlijk wat toeristen rondlopen.

Het is een dorp van minder dan 1000 inwoners en is bekend als één van de oudste bedrijven van de westerse wereld. Het werd in 1649 opgericht toen er een paar ijzerfabrieken werden geopend. Het levert nu wereldwijd consumentenproducten en wereldwijd werken er 8600 mensen in meer dan 30 landen.

Er is een speciale plaats voor campers maar staat vol met auto’s. Even gewacht en er ging iemand weg en ik hem daar neergezet. Dan naar het restaurant om te betalen. Maar was wat ingewikkeld want je moest je van tevoren via internet aanmelden. Ik zei tegen die juffrouw dat ik dat best ingewikkeld vond en als ik daar nu betaalde kon zij misschien dat via internet regelen. Zij bellen en inderdaad dat kon. Kreeg de sleutel voor stroom mee nadat ik 15 euro had betaald.

Camper geïnstalleerd maar bleven toch nog wel wat scheef staan,  maar ja!

Thee gedronken en er viel weer wat regen maar de temperatuur was 23 graden!

Wijntje ook nog binnen gedronken en daarna een rondje gelopen. Niet lang want de lucht dreigde.

Bep eten maken en er komen er nog drie naast ons staan.

Morgenochtend zullen wij verder op verkenning gaan.