Pyhäranta en aan de Botnische Golf

21 juli 2021 - Pyhäranta, Finland

Woensdag 21 juli

Gisteravond verloren met scrabbel dus nu 3 punten achter.

Vanmorgen mooi weer, eerst een strak blauwe lucht en daarna wat witte wolkjes.

Na het eten lopen we nog even het dorpje in zien de oude school, watermolen en de behuizing van de arbeiders van de fabriek. Ook halen we bij de buurtsuper nog brood en de hoognodige boodschappen. Dan terug naar de camper en eerst koffie drinken. Sleutel voor de stroom inleveren en we rijden om 10.20 uit Fiskars weg naar de 52. Deze weg lijkt wat op het Franse landschap maar met andere huizen! Komen op de snelweg naar Turku. Daar bij de haven de camper geparkeerd en wel je parkeerschijf in de ramen want je mag hier 4 uur gratis staan.

Er liggen hier wat oude boten die je, met een entree kaartje, kunt bekijken. Wij doen dat van de buitenkant en zien ook aan de overkant sloopwerkzaamheden van een rots die ze smaller aan het maken zijn. Gaten boren en dan met springstof laten springen!

We lopen naar het kasteel, wat vlak bij de parkeerplaats is. Het is een 13e eeuws kasteel dat in  1614 door brand is verwoest. In 1961 is het geheel hersteld en is nu Historisch Museum geworden. Je kunt naar binnen voor 14 euro pp maar voor dat geld, plus een beetje, hebben we heerlijk gegeten.

Turku is een grote havenplaats waar ook Cruise schepen aanmeren en diverse veerdiensten naar de eilanden gaan en ook de Ferry naar Stokholm.

Het heeft 175.000 inwoners, ligt aan de monding van de rivier de Aura, is in 1229 gesticht en ontwikkelde zich toen tot grootste gemeente van Finland.

De enige Universiteit was hier vanaf 1640 tot 1827 gevestigd. Toen woedde er een hele grote brand die bijna de gehele stad in de as legde. Daarna is de Universiteit naar Helsinki overgeplaatst.

In januari 1940 is de stad meerdere malen gebombardeerd door de Russen.

Nu bezit het een internationaal vliegveld en hier wordt zowel Fins als Zweeds gesproken.

Er zijn veel bezienswaardigheden maar die zijn te ver vanaf de parkeerplaats en slaan we die dus over.

We rijden naar Naantali en daarvandaan rijden we langs de kust naar Uusikaupunki door een mooi landschap met ook hier veel graanvelden. Het valt ons op dat je hier geen mais ziet staan. Daar aangekomen komen we op een hele grote parkeerplaats waar we in eerste instantie  zouden overnachten. Maar Bep staat het niet aan dus rijden we verder naar de camping in Pyhäranta, 25km verder.

Daar aangekomen ons ingeschreven en de camper neergezet.

Het ligt aan de Botnische Golf en er is ook een strand bij. Maar het water is ons te koud om te gaan zwemmen. We drinken eerst thee en lopen een rondje. Leuke camping alleen het sanitair laat te wensen over! Gelukkig beschikken wij over ons eigen sanitair.

Het windje is fris en daarom drinken we ons wijntje binnen op.

Er komen nog een paar campers en een paar enorme caravans aan die een plaatsje zoeken.

Bep heeft het makkelijk vandaag, het warme eten hebben wij al op.

Het weer was vandaag weer prima al is de temperatuur wat gezakt, zo om de 20 graden.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Diane Honingh:
    22 juli 2021
    Die lunch! Zo krijg je dat in USA ook op veel
    Plaatsen: in een mandje met vetvrij papier.