Gizycko

5 juli 2021 - Gizycko, Polen

Maandag 5 juli

Gisteravond nog tot 10 uur buiten gezeten.

Vannacht een buitje regen gehad en ook vanmorgen ging het om 8 uur regenen.

We maken de camper weer rijklaar en gaan naar voren om het vuile water te lossen en schoon in te nemen. Bep rekent ondertussen af. We vertrekken om 9.10 uit Elblag en het is 22 graden.

We rijden weer over de S7 en onderweg rijdt een politiewagen voor ons en ik wil ook de vrachtwagen inhalen, gaat zomaar zijn zwaailichten aan. Wij achter hem aan naar een parkeerplaats maar bleek het dat ze die vrachtwagen wilden controleren. Wij konden doorrijden en de man zei ook nog sorry!

We slaan er bij Ostróda af naar Olsztyn, ook een mooie (Europese) weg.

Onderweg een mooi landschap, soms ongerept en ook sommige stukken akkerbouw of veeteelt.

Ook af en toe een spatje regen maar 24 graden. In Olsztyn stoppen we op een erbarmelijk slechte parkeerplaats om koffie te drinken. Het was nog de bedoeling om naar het kasteel te gaan maar het was erg druk en te ver om hiervandaan te lopen. Hier in dit kasteel heeft Copernicus gewoond van 1516 tot 1519 en heeft hier de lente uitgevonden dat die niet op 11 maart maar op 21 maart begint. Ook ontdekte hij dat de zon niet om de aarde draait maar de aarde om de zon. We hebben de koffie op, rijdt er een oude man (73) achteruit tegen de zijkant van de camper aan. Wij er uit en eerst gekeken wat de schade was en dat viel gelukkig mee, alleen een krasje. De man zag asgrauw en verontschuldigde zich. Hij reed een mooie auto en omdat de zijkant van kunststof is heeft hij ook geen schade. Gelukkig goed afgelopen.

We gaan door de stad en rijden naar Mragowo en slaan daar af naar Ketrzyn waar even daar voorbij de “Wolfschanse” is. Even daar voor is een verzameling van oorlogsmateriaal en daar ga ik even kijken. Dan rijden we naar de Wolfschanse, dit was een hoofdkwartier van Adolf Hitler die daar meer dan 800 dagen verbleef in de periode van 23 juni 1941 tot 23 juni 1944. Ook andere Nazikopstukken en eventuele gasten hadden daar onderkomens. Ook stond er een gepantserde trein van Hitler.

Ook was hier de aanslag op Hitler op 20 juli 1944, gepleegd door een groep officieren olv Claus von Stauffenberg. De aanslag mislukte omdat de tas, waar de bom in zat, onder een zware tafel stond. Er vielen enkele doden maar Hitler raakte slechts licht gewond.

Toen het Russische leger oprukte verlieten de Duitsers het complex en bliezen het op.

We rijden weer terug naar Ketrzyn en gaan over de 592 naar Gizycko dat bijna 30.000 inwoners heeft. Het ligt tussen meren in het Mazurische Merenplateau. Ook gesticht door de Duitse Orde en heette toen Lötzen. We komen daar om 15.15 aan op een camping dat om het haventje ligt. Mogen zelf een plaats uitzoeken. Het is een slechte plaats met schotelontvangst of een mooie plaats zonder. We kiezen het laatste omdat we toch lang buiten zitten.

Tegenover ons staat een Nederlands stel die van een gehandicapte bus voor kinderenvervoer een camper gemaakt hebben. Het ziet er keurig uit en ze zijn nu voor het tweede jaar er mee op pad.

We drinken thee en ik loop nog een rondje en als ik terug kom maken we een praatje met de Nederlandse buren, aardig stel.

Daarna nemen we nog wat anders en als Bep eten gaat maken kijk ik nog even naar het sanitair dat er nou niet zo fris uitziet, ook de voorzieningen voor de camper zijn minimaal.

Na het eten zou ik de vuilnis weggooien en dan breekt er een draadje van de hordeur. Dat proberen te maken maar dat lukt niet erg dus zo maar laten.

Ik ga het blog maken en Bep is aan haar tweede sok beginnen te breien.

1. Diane Honingh:
    6 juli 2021
    Wel leuk aan dat water!!