Hamina

16 juli 2021 - Hamina, Finland

Vrijdag 16 juli

Gisteravond tot half twaalf buiten gezeten en toen naar binnen om naar Hart van Nederland te kijken. Wat gebeurt er allemaal, Limburg onder water, Duitsland 49 doden en honderden vermisten, België 9 doden door heel veel neerslag en rivieren die over stromen!

Vreselijk om al die ellende te zien. Dan nog de dood van Peter R de Vries, de oplopende besmettingen, geen nieuws waar je blij van wordt. Het is nog schemerig als we naar bed gaan.

Vanmorgen was het al weer warm, 26 graden in de camper.

Na het eten de camper klaar maken om aan boord te gaan van de Ferry.

Om 9 uur vertrokken we naar de Terminal maar stonden bij Terminal A en we moeten bij Terminal D zijn. Dus een stuk omrijden en we waren op tijd om in te checken. Ze scannen je nummerbord en als je bij het loket staat weten ze al alles van je. Alleen paspoorten laten zien en oprijden naar rij 7.

Daar wachten tot de boot leeg is. Wat gaan er veel vrachtwagens en luxe wagens in zo’n boot!

Wij kunnen als laatste de boot op en moeten op een bovendek de klucht op.

Spullen bij elkaar zoeken, deuren op slot en als wij dat gedaan hebben gaat het luik al dicht en vaart de Ferry om 10.15 weg vanaf Tallinn, Estland.

Wij zoeken een plaatsje en nemen een kop koffie, Bep lezen en ik de administratie bijhouden.

Dan komt Jan (73) en zijn Russische vriendin, stuk jonger, langs en zaait even paniek. Eerst al over hoge bergen in Noorwegen en daarna dat je een speciale corona app van Finland nodig hebt om binnen te komen. Bep nog druk in de weer om dat voor elkaar te krijgen maar lukt niet. Ik maak me daar geen zorgen over, we hebben de internationale QR code, gele boekje en de papieren wanneer en waarmee we gevaccineerd zijn.

Maar het is al tijd om naar de auto’s te gaan en om 12.15 meerde de Ferry in Helsinki aan. Wij reden om half één de Ferry af en kwamen in de rij te staan. Er werd nu wel gecontroleerd, alleen ons gele boekje en paspoort hadden wij nodig om Finland binnen te mogen!

Ik had als tussenstop Helsinki ingetoetst omdat de Tom Tom ons van Tallinn over St Petersburg wilde sturen. Dit had ik vergeten er uit te halen dus kregen we een sigt seeing door Helsinki. We stonden voor een stoplicht en een man keek naar het nummerbord en stak zijn duim omhoog. Ik het raampje open en hij zei Holland OK, Cruijff! Hij was al wat ouder en wist nog goed wie onze grootste voetballer was!

Maar ik had het door en na een paar keer links en rechts kwamen we op de weg die ons uit Helsinki leidde.

De eerst volgende parkeerplaats gestopt en daar gegeten. Daarna de vierbaansweg genomen naar Hamina en het werd steeds rustiger op de weg. Enkele graanvelden, veel bossen en ook rotsen.

We komen om half vier aan op de camperplaats in Hamina, een havenplaats aan de Finse Golf met ruim 20.000 inwoners. Het is een historisch vestingstadje in de vorm van een ster. Heette vroeger Frederikshaven.

We zetten de camper neer en er is weinig schaduw, het is 31 graden! Maar we draaien de luifel uit en maken zo onze eigen schaduw.

Ik loop naar een uitspanning, 100m verder en daar kan ik betalen. Had het gevraagd aan een aardige Finse buurman. Ik ga nog verder op onderzoek uit en zie ook waar de verzorging van de camper is.

We krijgen overburen, Finnen, en die zijn niet aardig, ook niet voor hun visite want terwijl zij zitten te eten krijgen zij niets, ook geen drinken. Zou bij ons niet gebeuren!

Bep gaat eten maken en we eten buiten, in de schaduw van een berkenboompje.

Als Bep afwast ga ik in de administratie.