Karlskoga

9 augustus 2021 - Glava, Zweden

Maandag 9 augustus

Gisteravond begon het om 8 uur te regenen. We hebben eerst het nieuws gekeken en zagen dat er weer niets op de TV was en ja, het scrabbelspel tevoorschijn gehaald en twee spellen gedaan, 1-1.

Toen we naar bed gingen was het weer droog.

Vanmorgen bewolkt en helemaal geen wind. Als de camper weer rijklaar is  vertrekken we om 9.30 naar de Lidl, die ook in deze stad is. Het is vertrouwd in de Lidl waar de indeling hetzelfde is als bij ons in Nederland, alleen met wat andere producten.

Als alle boodschappen weer een plaats hebben gevonden vertrekken we om 10.15 uit Arvika.

Over de 61 naar de E18. Onderweg een flinke bui en zijn we eerst gaan koffie drinken.

Als we weer vertrekken is het droog en komen in Karlstad aan waar we de camper parkeren in een straat, want de parkeerplaatsen zijn te kort voor ons. We lopen de stad in en komen bij de Dom van Karlstad, een Lutherse kerk die tussen 1723 en 1730 gebouwd is. Daarvoor hadden er twee kerken gestaan die in 1647 en 1719 alle twee afgebrand zijn. De laatste kerk werd op een  hoger gedeelte gebouwd omdat het lage gedeelte wel eens overstroomde.

Karlstad heeft 62.000 inwoners en ligt aan de rivier de Klarälven die hier uitmond in het grootste meer van Zweden, het Vänermeer. Het staat bekend als een van de zonnigste steden van Zweden. Bij ons klopte dat want onderweg regen en nu de zon!

We lopen verder en zien veel eettentjes op het grote plein waar ook het Raadhuis staat. Verder nog wat imposante gebouwen en ook winkels maar niet echt gezellig!

We zoeken ook een kapper en ook die zijn er genoeg. Maar om 42 euro voor mijn hoofd uit te geven vind ik toch te gek!

We lopen verder en we zien een kapper waar niemand aanwezig is maar wel open. En senioren 200 kronen (ong. 20 euro), dus ik naar binnen en zag eerst niemand. Wat lawaai gemaakt en ja, er kwam iemand tevoorschijn. Hij sprak geen Engels en riep zijn baas, Achmed, en die kon wel gebrekkig Engels. Gevraagd of hij ook Nederlands haar knipt en dat deed hij! Dus ik in de stoel en hij pakte een tondeuse en begon met kammetje 3 de zijkanten te bewerken! Werd wel wat kort en ik duidde aan dat dat boven niet moest! Ja, Ja, zei hij maar ik vertrouwde het toch niet helemaal!

Maar boven werd met de schaar gedaan en het werd wel steeds korter want hij bleef maar knippen! Dan weer de tondeuse en dan weer de schaar en ik zag een nieuwe coup verschijnen!

Maar ook de wenkbrauwen en de oren deed hij en vroeg of er nog gel in moest. Ik knikte van ja en er kwam een kluit gel, met cola smaak! Met 50 minuten stond ik weer buiten en Bep herkende me gelukkig nog! Wel erg kort was het diplomatieke antwoord van Bep!

Nog even de stad door gekuierd en dan naar de camper. Mijn haar kleefde en stonk naar de cola!

Wij weer naar de E18 en de eerste parkeerplaats gaan eten. Daar besloten om meteen door te rijden naar de beoogde camperplaats wat nog 43 km rijden was.

Om 15.00 uur daar aangekomen en er waren nog drie plaatsen over van de 19! Twee onder een boom in de schaduw en één mooie met uitzicht over het water. Die dus genomen en de camper geïnstalleerd. Ik even op excursie en zag dat het hier pico bello voor elkaar is, alles is aanwezig. Voorzieningen voor de camper en zelfs WC en douche!

Dus toen alles stond ik meteen onder de douche gegaan om de gel er uit te spoelen.

Dan lekker in de zon gezeten en later een bakkie thee. Ook het wijntje smaakte goed op ons eigen terras. Er komen nog steeds campers binnen maar ook de twee andere plaatsen zijn al lang bezet, wij waren net op tijd!

We eten weer lekker en als we dat op hebben en de afwas gedaan is gaat de zon achter de bomen (19.45) en ruim ik de stoelen op en gaan we naar binnen.

1. Diane Honingh:
    14 augustus 2021
    Tom wil ook gek met cola geur!!