Mariefred

10 augustus 2021 - Mariefred, Zweden

Dinsdag 10 augustus

Gisteravond een politieserie gekeken op BBCFirst. Het is toch eigenlijk treurig dat je naar een Engelse zender moet kijken en dat er dan 10 Nederlandse zenders zijn waar niets op is wat jou interesseert!  Bep wide persé nog een spel scrabbel doen en ze won dus staan we gelijk.

Vannacht behoorlijk geregend maar om 8 uur was het droog maar de voorspellingen waren niet best, er zou regen vallen. We zouden misschien hier nog een dag blijven maar toch maar vertrokken want het centrum ligt hier 2,5 km vandaan en dan is een regenbui niet goed voor het humeur van de dag!

Nog even over Karlskoga, hier heeft ook Alfred Nobel gewoond en had hier een wapenfabriek. Zijn voormalige huis is nu museum. Hij was chemicus en ondernemer. Hij vond het dynamiet uit, een springstof dat minder gevaarlijk was met vervoer dan nitroglycerine. Hij overleed op 10 december 1896 en liet een vermogen van 32 miljoen Kronen na en bepaalde in zijn testament dat elk jaar, op 10 december, zijn sterfdag, vijf Nobelprijzen moesten worden uitgereikt en dat die prijzen bestemd moesten zijn voor hen die in het afgelopen jaar aan de mensheid het grootste nut hebben verschaft.

We vertrokken om 10.15 nadat de camper geheel verzorgd was. We rijden naar Örebro en gaan daar omheen en hadden onderweg regenbuien. Daar even voorbij koffie gedronken en besloten om wat verder te rijden, vanwege het weer, naar Mariefred. We gaan wel binnendoor, over de 52 en langs Katrineholm, dan over de 55. We hadden 2x gestopt om te tanken maar de eerste keer was de diesel op en de tweede keer pakte hij de Visa kaart niet. Maar bij de derde keer ging het goed. Diesel kost hier 172/l en benzine is 10 cent goedkoper! We eten bij een groot meer op een parkeerplaats. Dan verder naar de E18 en nu regent het constant. Dan is het nog maar een stukje naar Mariefred waar we om 14.50 aankomen. Er stond dat je via de bank of bij de havenmeester moet  betalen. Waar we staan is helemaal geen haven dus gevraagd en moesten 1,5km lopen om daar te komen. Eerst niemand in het havenkantoor en ja, er kwam een blonde vrouw aan en zei dat zij de havenmeester was. Moest 150 Kronen betalen en kreeg geen bonnetje! Maar wel de code van de WC en de douche! Ik zei tegen haar, als ik nou naar de WC moet, dan moet ik wel 1,5km lopen en dan is het leed al geschied onderweg! Ze moest lachen, maar dan moesten we maar naar een camping gaan.

Ook is daar het Slot Gripsholm, dat één van de 10 koninklijke Kastelen van het Koningshuis is.

Het eerste kasteel werd begin 16e eeuw gebouwd maar brandde af, ook het tweede kasteel dat  daarna is opgebouwd werd afgebroken en er werd een nieuw kasteel neergezet door koning Gustaaf I (1573)

Het huidige kasteel herbergt nu een portrettengalerij van bekende Zweden. Ook uit deze tijd waaronder Benny van ABBA en de oprichters van Ikea.

Mariefred ligt 80 km ten westen van Stokholm en heeft bijna 5000 inwoners.

De naam betekent Vrede van Maria en komt van het vroegere klooster Pax Mariae.

We lopen nog langs de kerk en zowaar een winkelstraatje met wat eetgelegenheden.

Het miezert nog steeds een beetje zodat we de thee binnen drinken. Maar het wordt droog en ook komt de zon door en het tweede wijntje kunnen we buiten drinken.

Bep gaat om 7 uur aan het eten beginnen en we krijgen er nog een camper bij en staan dus niet alleen.