Kemijärvi

25 juli 2021 - Kemijärvi, Finland

Zondag 25 juli

We hadden ook nog films meegenomen en één daarvan gisteravond bekeken.

Vanmorgen weer prachtig weer, geen wolkje aan de lucht maar de temperatuur is hier wel een paar graden lager dan zuidwaarts, zo’n 16 graden. Maar. De zon schijnt op de camper en dat is het binnen zo warm. Het is erg stil hier en er is ook geen zuchtje wind maar je hoort hier ook geen enkele vogel en dat was in andere landen anders!

We vertrekken om 9.40 en het is 20 graden. Over de 20 richting Kuusamo. Een mooi weg door een prachtig landschap met bossen, stukjes land en ook een soort prairie en veel meren.

Ook zien we nog 4 rendieren die op de weg lopen! Bep krijgt er twee op de foto. We tanken omdat het hier redelijk goedkoop is, 1,461/L. We drinken koffie op een parkeerplaats die hier genoeg zijn.

Dan verder naar Kuusamo waar we eerst naar de Lidl gaan. We hadden eigenlijk alleen brood en melk nodig maar kwamen met veel meer bij de camper. Alleen wijn hebben ze niet, bier wel. Dat kan je in bepaalde winkels kopen met een hoger alcoholpercentage.

We rijden door naar een parkeerplaats bij de kerk waar niemand staat. Ook op de overige parkeerplaatsen is ruimte genoeg. We lopen naar de kerk die uit 1951 is, maar op slot is.

Hiervoor stond een houten kerk uit 1802.

In september 1944 werd er hard gevochten in deze streek. Kuusamo was een rustplaats voor de Duitsers en Finnen. Het 6e Gebirgs Division Nord werd achterna gezeten door de Russen. Tijdens dit verblijf werd besloten door Untersturmfuhrer, Reinhard Heydrich (geen familie van de hooggeplaatste Nazi) om de twee klokken van de kerk ergens te begraven om ze zo niet in de handen van de Russen laten vallen. Kort voor vertrek werd de kerk in brand gestoken en verwoest. Toen de Russen kwamen hebben zij de stad in brand gestoken omdat de bevolking gevlucht was.

In 1959 boden voormalige SS Geniesoldaten aan om de vermiste kerkklokken weer op te graven.

Nu hangen ze weer in de herbouwde kerk van 1951.

We lopen ook nog even over de prachtige begraafplaats waar ook soldaten uit WOII liggen. Allemaal prachtige rode begonia’s, afgewisseld met ijsbloemen. Ook het gewone kerkhof ziet er prachtig onderhouden uit, ook met die mooie begonia’s.

Ook staan en nog wat monumenten en het kruis van de kerk uit 1802.

We stappen weer in de camper en rijden door de stad dat 17.500 inwoners heeft.

Maar ook nieuw omdat het na de oorlog is herbouwd.

We gaan over de 5 richting Kemijärvi. Ook een mooie weg door een prachtige omgeving.

Op deze rustige weg diverse keren moeten stoppen omdat er rendieren op de weg lopen.

Ze zijn grijs en de weg is dat ook dus opletten! Maar tegenliggers seinen met hun lichten en dan weet je dat er weer een paar op de weg zitten.

Om half vier komen we op de beoogde overnachtingsplaats en zien een bordje No Kemping staan.

Dus even gekeken, en er is wel een camping dus daar heen. Maar die man vraagt zoveel voor één nacht dat ik niet accepteer. Probeer nog af te dingen maar daar gaat hij niet op in.

Volgende camping ingetoetst en we kwamen daar om 16.00 aan en er was niemand en ook op de camping stond niemand. Wel een telefoonnummer en Bep die gebeld terwijl ik aan het verkennen was. Voor een redelijke prijs kunnen we hier overnachten, met gebruik van WC en douche in het grote gebouw. Wat dat is of geweest is weet ik niet. Later kwam er een jongeman van ong. 35 die alleen Fins sprak en die betaald en van hem een sleutel en rondleiding gekregen.

Wij buiten aan de thee en Bep ging erna naar binnen omdat er weer van die steekmuggen rondvliegen. Ik later ook gevlucht. Het is jammer omdat het prachtig weer is, het is zelfs bijna 30 graden!

We eten ook binnen en na de afwas gaan we nog even een wandeling maken.

Het was vandaag weer een mooie dag, niet zo ver van de Russische grens gereden en waar we nu zitten hebben we de  Poolgrens gepasseerd en als kers op de taart, veel rendieren gezien!

1. Tom:
    26 juli 2021
    Wat een mooie foto’s! Het lijkt net of jullie in het warme winter wonder land rondrijden! Ook nog mooie plekken met mooie geschiedenis tegen gekomen, extra leuk voor opa :)

Kus