Haparanta

26 juli 2021 - Nikkala, Zweden

Maandag 26 juli

Gisteravond dus nog een rondje gelopen en daarna een film in de DVD gedaan. Maar na een kwartier uitgezet want er was weinig aan! Dus het  scrabbelspel gepakt en ik weer verloren, sta op -4

We zijn dus nu op het hoogste punt van deze reis en gaan vandaag dus weer zakken tot onder de poolcirkel.

We vertrekken om 9.10 uit Kemijärvi en rijden naar de 82. We rijden weer over een mooie weg, rustig, en door een mooi landschap met bossen en meren en hier en daar bewoning. Maar van rendieren geen spoor vandaag, hadden een snipperdag denk ik!

Richting Rovaniemi naar de vaste verblijfplaats van de Kerstman.

Hier komen we om 10.15 aan en gaan eerst koffie drinken. Dan lopen we naar de souvenirswinkels  en snuffelen daar wat rond. Heel veel souvenirs, te kust en te keur.

Daarna lopen we naar de streep van de poolcirkel waar deze dwars door het verblijf van Santa loopt.

Wij hebben hem helaas niet ontmoet, er werd verteld dat hij even bij bol.com was, informeren of hij nog een korting kon bedingen.

We lopen nog wat rond en zien Jan, met zijn Russische vrouw, die daar ook is aangekomen.

Maar via een kortere weg dan ons. Zij gaan naar het noorden om Lapland te verkennen.

Wij stappen weer in de camper en gaan eerst tanken omdat, volgens de ANWB, in Zweden de brandstofprijzen een stuk hoger liggen. Dan naar de grens en we lazen gisteren dat ook Zweden de touwtjes strakker gaan aanhalen met reizigers uit Nederland. Dus Bep had alle papieren gereed in haar hand toen wij de grens passeerden. Maar helemaal geen controle, wel aan de andere kant waar een file stond om Finland binnen te komen.

We worden onthaald op een weg die ze aan het verbeteren zijn. Veel stukken door het grind en tegenliggers en vooral vrachtwagens bezorgen ons veel stof!

Als de weg weer normaal wordt moeten wij afslaan naar Nikkala, naar de beoogde camping.

Ook hebben we vandaag één uur extra omdat het hier dezelfde tijd heeft als in Nederland.

We komen om half twee aan en ik schrijf me in. Hij vraagt of ik contant betaal of met een kaart. Aangezien we geen Zweedse Kronen hebben moet het met de kaart. Dan wordt de klok even verhangen en daar de sleutel achter gepakt, de kast opengedaan en het pinautomaat tevoorschijn gehaald. Ik betaal voor twee dagen want morgen blijven we hier ook nog. Het is prachtig weer, 25graden, dus als de camper staat de stoelen er uit en heerlijk van het mooie weer genieten.

Ik ga nog even op verkenning en inspecteer het sanitair. Na de koffie nemen we nog een wijntje/biertje. We zitten aan de Botnische Golf en zijn daar helemaal aan de bovenzijde. De camping/camperplaats ligt aan een haventje waar altijd reuring is. Bep gaat om half zeven het eten maken om weer in de pas te lopen.

Zweden is 10x zo groot als Nederland en heeft 10,2 miljoen inwoners. Het is ontstaan in de Middeleeuwen door samenvoeging van twee stammen, de Gauten en de Svear. Naar de laatste stam is de naam Zweden uit voortgekomen.

Door diverse oorlogen was het in de 17e en 18e eeuw een groot land, Finland, Estland en Letland behoorden hun ook toe. Ook delen van het Heilige Roomse Rijk der Duitse Natie, zoals Pommeren, Wismar en Bremen-Verden. In de 19e eeuw ging alles verloren en werd Zweden een van de armste landen van Europa. Veel werkloosheid en alcoholgebruik, ook in de 20ste eeuw, en daarom emigreerden veel Zweden naar Amerika.

Na 1814 is Zweden niet meer in oorlog geweest maar speelde een dubieuze rol in WOII om Nazi Duitsland ijzererts te leveren. Ook liet men de Duitse troepen door Zweden naar Noorwegen  gaan.

Maar vooral ijzererts en hout vormde de basis van de verzorgingsstaat die het in begin van de 20ste eeuw ontwikkelde.

Zweden is sinds 1995 lid van de Europese Unie en heeft de Zweedse Kroon behouden.

Vanaf 1973 is Karel XVI Gustaaf koning van Zweden.

Het was vandaag weer een prachtige dag met schitterend weer, vandat mogen we niet klagen.

Het was zelfs 32 graden toen wij wegreden vanaf de parkeerplaats waar we gegeten hebben!

1. Tante Henny:
    26 juli 2021
    Jammer dat de kerstman er niet was. Had anders zeker een leuke foto geworden. Mooie reis verder.
    Groetjes
  2. Diane Honingh:
    26 juli 2021
    Het is zó’n gek idee dat jullie zo ongeveer boven op de aardbol zitten.
  3. Tom:
    27 juli 2021
    Heel gek om op de kaart te zien hoe hoog jullie zitten! Jammer dat jullie de kerstman niet tegen zijn gekomen, als jullie hem tegenkomen wel even een selfie maken voor mij ;)
  4. Rene Ouderling:
    28 juli 2021
    Hopenlijk krijg je ook nog wat noorderlicht te zien. Daar zeker foto's van maken.