Oslo 2

7 augustus 2021 - Bærum, Noorwegen

Zaterdag 7 augustus

Ik zag gisteren, dat sommige hun schotel omhoog hadden staan en ik het ook geprobeerd en we zitten weer in het bereik van de satelliet dus ook weer TV.

Vanmorgen bewolkt maar niet koud. We vertrekken om 9.20 naar het station om met de trein naar het centrum te gaan. Daar aangekomen staat een automaat om een kaartje te kopen. Je moet dat allemaal zelf invullen maar er komt een meisje langs en ik vraag haar hoe ik een kaartje voor ons kan kopen op die automaat. Zij het voor gedaan, pinpas er in en er kwamen twee seniorenkaartjes uitrollen! Hier gaan senioren voor half geld!

De trein in en drie minuten later waren wij op de halte waar we eruit moesten volgens de man die ik gisteravond gesproken had.

Dat was bij het Nationaal theater, een imposant gebouw. We lopen meteen naar het paleis wat dicht bij is. Dit paleis werd van 1825 tot 1849 gebouwd en is de verblijfplaats van de Koning. We zouden op de koffie maar een schildwacht zei dat de koffie nog niet klaar was dus zijn we maar weer verder gegaan. We lopen over de Karl Johans Gate, de belangrijkste winkelstraat in Oslo waar alle internationale winkelketens vertegenwoordigd zijn. Lopen langs een paar mooie gebouwen wat Hotels blijken te zijn. Ook langs het Nationale Parlement en een paar parkjes met fonteinen.

We komen uit bij de Dom van Oslo, een Lutherse kerk, die tussen 1694 en 1697 gebouwd is. Daarna diverse keren gerestaureerd. We gaan naar binnen en zien dat het binnen erg mooi is. Mooie preekstoelen, beschilderd plafond en een prachtig orgel. Ook nog een klein orgel aan de zijkant.

Als we dat gezien hebben lopen we naar het Akershus, een groot fort waar ze in 1299 mee zijn begonnen om te bouwen. Het heeft Oslo velen jaren beschermd tegen indringers. In de 19e eeuw raakte het fort zijn militaire betekenis kwijt en het is nu te bezichtigen als museum. Wij het hele complex doorgelopen en je hebt een mooi uitzicht over de haven.

Als we weer verder gaan zien we het lelijke Raadhuis. Dat is in 1950 geopend ter ere van het 900jarig bestaan van de stad.

We hebben het zo’n beetje gezien, ik heb niet meer op mijn lijstje staan, dus besluiten we om de trein weer terug te nemen, om hier te blijven eten is echt duur! Vier Nederlandse jongens die hier ook met een camper staan hadden gisteren twee pizza’s besteld en moesten 50 euro betalen!

Het werd erg druk in de stad, ook vanwege het mooie weer.

Wij zelf een kaartje gekocht, ging prima, en weer terug naar het station bij de camperplaats.

Waren om half één terug en hebben toen buiten gegeten.

Ik wilde nog even naar een Staafkerk kijken en even verder was een Vikingmuseum.

Ik daar heen gelopen en de Staafkerk staat in het Noorse Volksmuseum, een openluchtmuseum waar je wel een tijdje in rond kan lopen. Ik wel over gedacht maar ik had tegen Bep gezegd dat ik met een uurtje wel weer terug zou zijn en ook de 14 euro (senioren) entree, weerhield mij er van om er in te gaan. Nog een stukje verder het Vikingmuseum waar ook enkele boten in liggen. Ik had gehoopt dat er buiten ook wat te zien was, maar nee. Maar hetzelfde verhaal als net dus ben ik maar weer teruggelopen (2x 2,5km en vanmorgen in de stad 7km) Bep zat lekker te lezen in de zon en later hebben we ook daar thee gedronken. Als het tijd wordt voor een wijntje gaat de zon weg en begint het wat te waaien. Dus dat drinken we binnen.

Bep zorgt weer voor het eten en ik ga na het eten hier mee aan de gang

1. Diane Honingh:
    9 augustus 2021
    Hebben ze geen hop on hop off in Oslo?