Oslo

6 augustus 2021 - Bærum, Noorwegen

Vrijdag 6 augustus

Gisteravond weer twee spellen scrabbel gedaan en omdat ik het eerste won wilde Bep toch nog een keer om weer gelijk te komen wat lukte. Maar ik sta nog steeds één punt voor!

Ook naar het mooie uitzicht gekeken van de vele lichtjes aan de overkant van het water. Hier kan je merken dat je al een stuk zuidelijker zit want het wordt ook weer donker!

Vanmorgen eerst onze oudste dochter gebeld die vandaag 48 jaar is geworden!

Het is weer prachtig weer, de zon schijnt volop. Nadat we eerst naar de verzorgingsplaats van de camper hebben gereden gingen we om9.55 weer verder met onze reis.  Over de 4 door een mooi gebied. De weg stijgt en we hebben een mooi uitzicht op het meer dat naast ons loopt. We drinken koffie op een mooie parkeerplaats en Besluiten om maar door te rijden naar Oslo en daar twee dagen te verblijven. Anders moeten we deze middag rennen en vliegen om naar het centrum te gaan en morgenochtend ga je niet meer. Hebben we morgen geen haast te maken.

We gaan dus weer verder en de lucht betrekt en er valt af en toe wat regen. We komen in Oslo aan en dan gaan de sluizen van de hemel open en dan krijgen we toch een stortbui! Net dat we midden in Oslo zijn! Auto’s gaan niet harder dan 20km/uur en onder de viaducten staat 20cm water. Omdat we de Tom Tom niet meer kunnen horen, vanwege dat het een enorm lawaai is op het dak van de camper, en het zicht ook minder is, reden we 3x verkeerd!

Maar om 12.45 komen we op de camperplaats aan en wachten eerst om een kaartje te trekken. Maar een jongen zegt dat we met deze regen wel door kunnen rijden en straks een kaartje kunnen trekken als het droog is.

Wij dus een plaatsje gezocht op deze grote camperplaats, bij de plezierhaven. Stroom erop en toen werd het droog en ben ik gaan betalen. Daarna eten en ik loop een verkenningsronde en spreek enkele mensen over hoe je hier een kaartje moet kopen in de bus! Dat kan je beter niet doen want dan betaal je 80% meer voor een kaartje.

Ook lopen we nog even naar het winkelcentrum, dat heel modern is met dure winkels en hoge gebouwen. Er staan een paar vrachtwagens om water uit de winkels te pompen, ik kijk in een winkel en zie dat er 10 cm water in staat, dit vanwege die enorme stortbui van ik denk een half uur! Ook nog het hoognodige bij de Coop meegenomen en dan weer naar de camper.

Ik bekijk het sanitair wat zo-zo is!

Dan komt er een Duitser die telefoon heeft gehad maar geen Engels kan verstaan, of ik dat even wil doen. Hij heeft geen mobile telefoon en dus ook geen QR code internationaal. Bij heeft wel een geprint papier maar dat accepteerde ze niet bij de grens! Hoe hij hier het land in gekomen is weet ik niet maar morgen bellen ze terug!

We drinken thee, lekker in de zon en ook het Biertje/wijntje smaakt goed. Het is weer heerlijk weer geworden

We zijn dus in Oslo dat in 1048 gesticht is door koning Harald Hardrade. Maar voor het jaar1000 waren er al Christelijke begraafplaatsen.

In 1624 werd de stad grotendeels verwoest door een stadsbrand en koning Christiaan IV liet de stad iets meer naar het westen herbouwen.

Oslo is naar 700.000 inwoners gegroeid en er moesten voor 2020, 20.000 nieuwe huizen gebouwd  worden. Dit resulteerde in impopulaire beslissingen te nemen. Er moest worden gekozen tussen verspreid wonen of in de hoogte gaan bouwen. De traditionele landbouw en vissersgemeenschappen aan de rand van de stad werden langzaam verdreven door explosieve nieuwbouw.

AangezIen oude gebouwen duur zijn, in het onderhoud, zijn die slecht onderhouden en wordt de stad niet als mooi ervaren. De meeste bossen en meren rondom de stad zijn privé bezit en is grote publiekelijke steun om die niet te ontwikkelen.

We zullen morgen zien hoe het er uit ziet!

Bep gaat om half zeven het eten maken en als dat op is ga ik dit maken.

Als ik de vuilnis ga weggooien dan spreek ik een Noor die hier woont en zijn hondje aan het uitlaten was en die zei dat we beter de trein naar het Centrum kunnen nemen, duurt 3 minuten!

1. Diane Honingh:
    9 augustus 2021
    Hahahaha, jij zag er internationaal uit vond die Duitser.