Ronneby

20 augustus 2021 - Ronneby, Zweden

Vrijdag 20 augustus

Na de afwas Bep nog even gedoucht en toen haar haar weer in de krul zat hebben wij nog een potje scrabbel gedaan dat ik won, dus -1

Ook nog contact gehad met de logeerders die het best naar hun zin hadden.

Vanmorgen scheen de zon weer maar er was nog steeds wel een fris windje.

We zouden hier misschien nog een dag blijven maar het windje gaf de doorslag om verder te gaan.

Nog een tijdje met de twee Duitse buurvrouwen gepraat die naar Öland gaan en ik hun nog wat tips kon geven. Nadat de camper weer van alles was voorzien vertrokken we om 10.10 uit Sandhamn. Als we een stukje op de E22 zijn gaan we eerst koffie drinken. Dan is het niet zo ver meer naar Karlskrona waar we de camper parkeerden. Parkeerkaartje gekocht en de haven afgelopen naar het Marinemuseum.

Karlskrona heeft 33.000 inwoners en is in 1680 gesticht om als basis voor de Zweedse Marine te fungeren. Zweden was een dominante militaire macht geworden in de Oostzee en had, na het verdrag met de Denen, de zuidelijkste punt van Zweden toegewezen gekregen. Door het zachte klimaat in het zuiden wilde de Marine een haven hebben die minder afhankelijk zou zijn van het ijs. De vloot lag voorheen in Stockholm maar kon lange tijd niet uitvaren vanwege het ijs in de winter.

De stad Karlskrone betekent Karel’s Kroon, ter ere van Karel XI van Zweden die de stad stichtte.

De vloot had grote verliezen geleden waardoor de bouw van nieuwe schepen noodzakelijk was.

Er werden werven gebouwd en daarmee de grootste werkgever met 1100 werknemers.

Op 27 oktober 1981 liep een Sovjet onderzeeër aan de grond in de archipel, een paar kilometer van Karlskrona. Na 10 dagen kwam de onderzeeër weer los maar leidde wel tot veel spanningen.

We lopen over de brug het Marine eiland op waar het Museum is gevestigd. Wij gaan daar niet in maar lopen het eiland rond en bezichtigen enkele schepen. Ook een driemaster waar we aan boord zijn gegaan. We lopen helemaal rond en zien bij de vuurtoren een deel van de tegenwoordige vloot liggen, al is het wel ver weg. Dan de brug weer over en lopen omhoog naar de Frederikskerk. Daar voor staat de Marinekapel een deuntje te blazen. Veel publiek op het grote plein en ook veel applaus. Als ze afgemarcheerd zijn lopen wij de kerk in die voornamelijk wit is, ook de stoelen. Maar erg bijzonder is hij niet van binnen. Als we naar buiten gaan zien we het standbeeld van Karel XI en daarachter het Raadhuis. Links daarvan de kerk van de heilige Trinity maar daar konden wij niet in omdat er een begrafenis was. Rechts van het Raadhuis het concertgebouw. Ook nog een stukje van het voormalige kasteel, dit allemaal rond het grote plein.

Verderop de klokkentoren van de Admiraliteit. Wij lopen nog door de winkelstraat en dan weer terug naar de camper.

Niet zo ver rijden gaan we parkeren en eten. Dit ook toevallig bij een kerkje dus weer een op mijn lijstje! Het is de Förkärla kerk uit de 19e eeuw waar ik even in ben geweest. Niet zoveel bijzonders en jammer voor René dat Bep niet mee was om een kaarsje op te steken voor hem.

We vertrekken weer en rijden naar Ronneby waar een camperplaats is bij een golfclub.

We zijn bewust niet naar een haven gereden omdat er nog steeds wind is. Hier is het lekker luw, tussen de bomen, en kunnen lekker buiten zitten. Ook de thee en het wijntje smaken goed buiten op ons terras. Als Bep met het eten bezig is komen er nog twee campers en staan we met z’n vieren. De wind is helemaal weg gevallen en onze Duitse buurman zit buiten maar wij blijven binnen!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl