Sandhamn

19 augustus 2021 - Karlskrona Ö, Zweden

Donderdag 19 augustus

Het is gisteravond bij twee campers gebleven. Omdat er op TV niets interessants was toch maar twee spellen scrabbel gedaan en 1-1 en blijf ik twee punten achter staan!

Vannacht behoorlijk geregend maar vanmorgen scheen de zon weer al is er nog wel veel wind.

De buren vertrekken al vroeg, 8uur, en wij gingen om 8.50, ook vroeg voor ons doen. Ondertussen belt vanuit Nijmegen onze jongste dochter en die stonden op het punt te vertrekken om dochter Fré naar oudste kleindochter Sanne te brengen en Boris op Marken af te leveren, bij de familie Honingh, want die gaan logeren. Maar je kan dat wel, moeder en dochter, veel te vertellen, dus ik had onze WC al geleegd bij een servicestation en gingen de brug over naar Kalmar, die ze ook even wilde zien via face time, toen ze ophing!

Wij eerst naar de Lidl om de voorraden weer aan te vullen. Ook was daar een systembolaget, een winkel waar je alleen drank kan kopen boven de 3,5% alcohol. Het is een staatswinkel, je moet 20 jaar zijn en andere winkels mogen geen drank verkopen boven de 3,5%. Het wordt wat krap met de wijnvoorraad dus nog maar een doosje van 3L gekocht voor 22 euro!

Daarvandaan rijden we naar een plaats om vers water te tappen en het vuile water te lozen.

Ook drinken we daar meteen koffie. Als dat op is gaan we verder naar het zuiden over de E22 richting Karlskrona. Even daarvoor er af en komen bij de kust bij een camping. Maar het was nogal open en de wind stond er pal op dus zijn we doorgereden. Even verder is een camperplaats aan de haven van Sandhamn dat onder Torhamn valt. Er zijn 30 plaatsen en er zijn er twee bezet. Dus de camper neergezet, stroom er op en bij de automaat betalen. Krijg je ook de code voor de WC en douche en de overige voorzieningen zijn er ook.

We gaan eerst eten en daarna maak ik even een verkenningsronde. Liggen niet zoveel plezierjachten in de haven en er zijn ook wat vissersboten. In de andere haven liggen boten van de beroepsvaart, maar geen grote.

We zitten dus weer aan de Oostzee en het weer is goed, alleen staat er een fris windje.

Bep en ik maken nog een wandeling en gaan dan in de zon zitten. De voorste rij begint aardig vol te lopen als wij aan de thee zitten. Ook een Nederlandse vrouw kwam een praatje maken, komen uit Delftzijl, die zijn hier al twee dagen.

Ook het eerste wijntje drinken we buiten maar wel moet het vest aan want de wind is fris!

Daarna gaan we naar binnen en zien we diverse zeilbootjes binnen komen. Een haven geeft altijd wat reuring. Bep gaat om half zeven aan het eten beginnen en dan kan ik hier even een heerlijke douche nemen.

1. Diane Honingh:
    20 augustus 2021
    Jullie hebben gisteren tenminste de zon gezien, kunnen wij niet zeggen. Al lijkt het weer er nu wel even op… wat zon maar alles zeiknat.
    Het valt me op dat er weinig ander verkeer is. Is dat ook zo of gewoon toeval?